Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej - listopad
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
LISTOPAD 2023 r. GRUPA IV
Główne zadania do realizacji:
1. „ Polska – mój Dom” ( 02.11. – 14.11. )
Wskażemy położenie Polski na mapie fizycznej Europy a także rozpoznamy kontury naszego państwa wśród mapek konturowych innych krajów.
Poznamy historię powstania państwa polskiego na podstawie legendy „O Lechu i orle białym”. Ułożymy historyjkę obrazkową do tekstu.
Obejrzymy albumy i zdjęcia ukazujące różne regiony naszego kraju: góry, niziny, pojezierza a także wybrane miasta, t. j.: Warszawa, Kraków, Gdańsk, Toruń ( ich charakterystyczne miejsca i zabytki ).
Wybierzemy się na wirtualny spacer po Warszawie oglądając film edukacyjny: Warszawa – stolica Polski – posłuchamy o historii miasta, poznamy dawne stolice: Gniezno i Kraków, obejrzymy zabytki itp.
Wspólnie wykonamy album – folder o Polsce.
Poznamy nazwy kilku regionów kulturowych w Polsce: kurpiowski, łowicki, kaszubski, śląski. Dowiemy się, że każdy region ma swoje tradycje, kuchnię… Obejrzymy stroje na fotografiach. Posłuchamy fragmentów gwary regionalnej i przyśpiewek ludowych. Zorganizujemy kącik folklorystyczny ( wytwory sztuki ludowej ).
Obejrzymy film edukacyjny o Narodowym Święcie Niepodległości i porozmawiamy o patriotyzmie. Utrwalimy symbole narodowe: flagę, godło, hymn. Wykonamy biało czerwone kotyliony. Zaśpiewamy dwie zwrotki Mazurka Dąbrowskiego.
Poznamy sylwetki wybitnych Polaków: Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, Marii Skłodowskiej – Curie i Józefa Piłsudskiego. Dowiemy się, czym zasłynęli dla naszego kraju.
Wybierzemy się pod pomnik Marii Skłodowskiej, gdzie złożymy kwiaty i zapalimy znicze.
Poznamy litery: D, d - poćwiczymy analizę i syntezę słuchową wyrazów, zapoznamy się z obrazem graficznym liter. Będziemy odczytywać sylaby i proste wyrazy oraz pisać litery w powiększonej liniaturze.
Poznamy cyfrę 3, będziemy określać liczebnikiem zbiór elementów i kreślić cyfrę po śladzie.
2. „Co rodzice czytają dzieciom obecnie? –przegląd literatury współczesnej dla dzieci” - temat
kompleksowy z zakresu edukacji czytelniczej(15.11. – 22.11)
Poszukamy odpowiedzi na pytania: co to jest mądrość?, co zrobić, żeby być mądrym?, gdzie szukać mądrości? - metoda burzy mózgów. Stworzymy plakat: wokół sylwety sowy – symbolu mądrości – umieścimy karteczki z rysunkami oraz etykiety z wyrazami do globalnego czytania.
Utworzymy w sali Kącik ciekawej książki; przyniesiemy z domu swoje ulubione książki i opowiemy o nich: jacy bohaterowie, co najbardziej nam się w nich podoba, itp.
Wyjaśnimy, co oznacza literatura współczesna. Wspólnie utworzymy listę lektur, które warto przeczytać – dowiemy się od swoich rodziców, jakie pozycje dziecięcej literatury współczesnej polecają do przeczytania ( tytuły książek dzieci przyniosą na karteczkach ). Po wybrane książki będziemy sięgać w ciągu roku.
Zaprosimy chętnego rodzica do poczytania w grupie wybranej z dzieckiem książki.
Poznamy bohaterów książki pt. : „Chłopiec i pies” Ivony Brezinovej i wykonamy ilustrację strony tytułowej.
Będziemy świętować w przedszkolu Dzień Pluszowego Misia. Przy okazji zorganizujemy mini galerię niedźwiedzich bohaterów obecnych w literaturze dziecięcej.
Poznamy obraz graficzny liter: E, e. Będziemy ćwiczyć słuch fonematyczny, wykonamy ćwiczenia w kartach pracy, ozdobimy szablon litery.
3. „ Co lubimy? Czym się interesujemy?” – (23.11. – 01.12)
Porozmawiamy na temat naszych zainteresowań i ulubionych zajęć w domu i przedszkolu. Opowiemy o popołudniowych zajęciach dodatkowych, w których uczestniczymy. Poznamy pojęcie: hobby.
Poszerzymy czynne słownictwo i poćwiczymy poprawność wypowiedzi kilkuzdaniowej na zadany temat.
Wspólnie przygotujemy krótką prezentację o dinozaurach, poprosimy o pomoc swoich rodziców. Wcześniej przydzielimy zadania chętnym dzieciom. Poćwiczymy występowanie przed grupą.
Spróbujemy zdefiniować pojęcie: wyobraźnia po wysłuchaniu opowiadania J. M. Chmielewskiej pt.: „Skarb”.
Zastanowimy się, co to znaczy mieć bogatą wyobraźnię?
Podczas zabaw dramowych, z wizualizacją oraz tworząc prace plastyczne, będziemy rozwijać wyobraźnię, kreatywność i poczucie humoru, np. : pokaż, kim jesteś: guzikiem, kamieniem, drzewem / namaluj obraz z kleksów farby itd.
Podczas zajęć z udziałem Taty Jadzi dowiemy się, na czym polega praca architekta, inżyniera budownictwa oraz czym zajmują się pracownicy na placu budowy.
Poznamy litery drukowane i pisane: U, u. wykonamy ćwiczenia słuchowo – wzrokowo – ruchowe.
Opowiemy o swoich domowych pupilach ( psach, kotach, świnkach morskich itp. ), przyniesiemy zdjęcia i zorganizujemy wystawę naszych podopiecznych.
Weźmiemy udział w zajęciach warsztatowych w zakresie bezpiecznych zachowań w kontaktach z obcymi psami - wizyta trenera i psów ( zorganizowane przez Mamę Dorotki ) (program edukac.- profilaktyczny)
Rozwiniemy nasze kompetencje matematyczne podczas porównywania liczebności zbiorów. Poznamy znak matematyczny: =
- Zadbamy o naszą sprawność fizyczną i koordynację ruchową podczas ćwiczeń porannych, gimnastyki ogólnorozwojowej, korekcyjnej, zabaw ruchowych oraz zajęć sportowych prowadzonych przez instruktora MOS–u.
- Podczas zabaw umuzykalniających będziemy śpiewać, ilustrować ruchem treść piosenek, brać udział w zabawach rytmicznych i ruchowych a także akompaniować na instrumentach. Będziemy aktywnie słuchać muzyki wg Batii Strauss.
W ramach edukacji zdrowotnej: 1.zajęcia z udziałem p. Marioli – Dieta przedszkolaka, 2. ususzymy jabłka
Ponadto w listopadzie:
- „Ulubiona postać z bajki” – projekt plastyczny z okazji Międzynarodowego dnia postaci z bajek
- 9 listopada wyjdziemy na zajęcia ceramiczne do pracowni Angoba.
- 10 listopada obejrzymy w przedszkolu przedstawienie pt.: „Emocje Agenta Gąbki”– teatrzyk Falko Show
- 14 listopada wyjdziemy na zajęcia sensoryki do placówki MDK na Placu Baśniowym
- 17 listopada obejrzymy spektakl: „Star, Wars i Sawa” w ośrodku kultury OKO przy ul. Grójeckiej