Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Plan pracy dydaktyczno - wychowawczej, styczeń

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ

STYCZEŃ 2024 r. GRUPA IV

 

Główne zadania do realizacji:

1. „Płynie czas”-(2.01. –10.01.)

  • Powitamy Nowy 2024 Rok. Zaznajomimy się z kalendarzem (różne rodzaje) – utrwalimy podział na miesiące, tygodnie, omówimy oznaczenia. Porozmawiamy o tym, jak żegnaliśmy Stary Rok, poznamy sylwestrowe zwyczaje w Polsce i innych krajach na świecie na podstawie filmu dla dzieci z serii EduKredka.

  • Omówimy cykliczność i następstwa pór roku i miesięcy, utrwalimy nazewnictwo i chronologię oraz cechy charakterystyczne czterech pór roku. Obejrzymy bajkę o dwunastu miesiącach. Zaprezentujemy film edukacyjny „Czas z Panem Nauczanką”.

  • Poznamy wybrane przysłowia związane z Nowym Rokiem, np. „Jaki Nowy Rok, taki cały rok”, „Na Nowy Rok przybywa dnia na barani skok”. Porozmawiamy o noworocznych postanowieniach i marzeniach.

  • Pokażemy różne rodzaje dawnych i współczesnych zegarów i przyrządów do mierzenia czasu (zegarki kieszonkowe, ścienne, na rękę, budzik, klepsydra, zegar słoneczny, z kukułką). Omówimy ich wygląd i sposób działania, zastanowimy się, do czego jest potrzebny zegar w życiu codziennym.

  • Zwrócimy uwagę na rytmiczność dnia i nocy, omówimy dzienne aktywności. Podyskutujemy o tym, jak ważny dla naszego mózgu jest nocny odpoczynek. Zwrócimy uwagę na czynniki, które niekorzystnie wpływają na nasz sen, np.: późna pora spania, oglądanie telewizji przed snem, gra na komputerze i inne.

  • Zapoznamy się z mechanizmem działania zegarka ze wskazówkami. Wykonamy zegary z wyprawki plastycznej, będziemy uczyć się odczytywać godziny na tarczy zegara.

  • Sprawdzimy, co dokładniej mierzy czas: klepsydra czy stoper. Wykonamy eksperyment – zmierzymy czas wykonywania różnych czynności tj.: nawlekanie korali na sznurek, zrobienie 10 przysiadów itp.

 

2. „Poezja dla dzieci” - temat kompleksowy z zakresu edukacji czytelniczej ( 11.01. – 17.01. )

  • Dowiemy się, co to jest poezja i sprawdzimy, czy pamiętamy nazwisko jakiegoś autora wierszy dla dzieci.

  • Przybliżymy dzieciom postać Jana Brzechwy. Posłuchamy wierszy ze zbioru zatytułowanego „ZOO” i nauczymy się na pamięć wybranych tekstów. Wykonamy sylwety zwierząt i przedstawimy inscenizację wierszy. Podczas recytacji zwrócimy uwagę na odpowiednią dykcję i modulację głosu.

  • Poszukamy rymów w wierszach Wandy Chotomskiej: „Kurczę blade” i „Dziurki w serze”. Wysłuchamy pierwszego tekstu w interpretacji Juliusza. Spróbujemy tworzyć rymy do słów podanych przez nauczyciela.

  • Poznamy nowe rymowanki i wyliczanki, podkreślimy ich humorystyczny akcent.

  • Odwiedzimy bibliotekę Przystanek książka przy ul. Grójeckiej.

  • Wysłuchamy wierszy Juliana Tuwima ( Lokomotywa, Okulary, Rzepka ) w wersji audio, czytanych przez Piotra Fronczewskiego i Jarosława Boberka.

  • Porozmawiamy o emocjach, które nam towarzyszą w różnych sytuacjach – inspiracją będą czytane już wcześniej „Wierszyki o uczuciach. Od złości do radości: Anny Edyk.

  • Zaprosimy rodzica na poranne czytanie współczesnej poezji polskich autorów.

  • Będziemy ćwiczyć pamięciowe opanowanie tekstów wierszy i piosenek na Dzień Babci i Dziadka.

 

3. „Starsze i młodsze pokolenia” – (18.01. – 31.01)

  • Porozmawiamy o naszych babciach i dziadkach – poznamy ich imiona, omówimy wygląd zewnętrzny, charakterystyczne cechy, stopnie pokrewieństwa oraz wykonywaną pracę, zainteresowania i ulubione aktywności z wnukami. Wypowiemy się na temat rodzinnych zwyczajów.

  • Wyjaśnimy pojęcie genealogii. Poznamy strukturę drzewa genealogicznego na przykładzie fikcyjnej postaci i stworzymy drzewka genealogiczne naszych rodzin. Zastanowimy się, do kogo jesteśmy podobni, czy widzimy jakieś cechy wspólne u swoich rodziców i ich rodziców. Przyniesiemy rodzinne fotografie.

  • Obejrzymy kilka dawnych portretów i porównamy je ze współczesnymi zdjęciami starszych osób. Omówimy podobieństwa i różnice między przedstawionymi osobami: ogólny wygląd, fryzury, ubiór, biżuteria, mimika. Wyjaśnimy pojęcia: przeszłość i teraźniejszość.

  • Szacunek – trudne słowo – spróbujemy zdefiniować pojęcie na podstawie wysłuchanych tekstów, opowieści nauczyciela i własnych doświadczeń. Porozmawiamy o tym, jak możemy pomagać osobom starszym i odegramy przykładowe scenki dramowe.

  • Zachęcimy dzieci do rozmów z dziadkami na temat ich dzieciństwa: sposobów spędzania czasu, zabaw itp. Dowiemy się także, czym bawili się nasi dziadkowie i pradziadkowie ( film edukacyjny ).

  • Wykonamy portrety naszych babć i dziadków oraz przygotujemy upominki z okazji ich święta.

  • Podczas wypowiedzi na podstawie tekstów literackich, ilustracji, historyjek itp. będziemy używać przymiotników i konstruować zdania złożone. Wysłuchamy m.in. „Bajki o dziadku, babci i smoczej jamie” Marii Szajer.

  • Będziemy świętować Dzień Babci i Dziadka w przedszkolu - podczas uroczystości zaprezentujemy program artystyczny, złożymy życzenia naszym Dziadkom, wręczymy prezenty i ugościmy słodkim poczęstunkiem oraz własnoręcznie wykonaną zimową herbatą.

W ramach tematu kompleksowego: Zdrowe i racjonalne odżywianie:

1. Dzieci przygotują zimową, rozgrzewającą herbatkę owocową z aromatycznymi dodatkami, t. j.: goździki, imbir, plasterki pomarańczy.

2. Zajęcia z udziałem p. Marioli – Dieta przedszkolaka ( zaległe )

W ramach tematu Bezpieczna placówka: pogadanka na temat bezpiecznych zachowań podczas zabaw na śniegu w naszym ogrodzie, omówienie możliwych zagrożeń.

  • Przygotowanie do czytania i pisania: będziemy doskonalić umiejętność analizy i syntezy głoskowej wyrazów. Poznamy litery drukowane i pisane: Y, y, Z, z, B, b, N, n. Będziemy wyszukiwać litery w tekście, Odczytamy sylaby, wyrazy i krótkie zdania. Będziemy sami układać proste wyrazy z poznanych liter.

Popracujemy nad sprawnością grafomotoryczną wykonując m.in. ćwiczenia w kartach pracy. pisząc po śladzie w powiększonej liniaturze.

Kompetencje matematyczne: poukładamy rytmy, będziemy operować pojęciami: wczoraj, dziś, jutro i utrwalimy kolejność dni tygodnia. Będziemy ćwiczyć przeliczanie, wprowadzimy znak matematyczny „+”, utrwalimy pojęcia : o 1 mniej, o 1 więcej. Poznamy cyfry: 5 i 6.

- Zadbamy o naszą sprawność fizyczną uczestnicząc w zabawach ruchowych w sali i ogrodzie, ćwiczeniach porannych i gimnastyce ogólnorozwojowej z elementami korektywy oraz zajęciach sportowych.

- Podczas zajęć umuzykalniających poćwiczymy wyczucie rytmu, nauczymy się nowych piosenek i ilustracji ruchowych do muzyki. Utrwalimy choreografię do muzyki Z. Preisnera.

Ponadto w styczniu:

- 9 stycznia, godz.12.00 - pójdziemy obejrzeć Jasełka do Szkoły Specjalnej nr 177 przy ul. Szczęśliwickiej

- 17 stycznia, godz. 9.00 – przedstawienie pt.: „Księżniczka na lodzie” –Teatr Zamaskowani.

- Wyjście do biblioteki

- 29 stycznia, godz. 12.30. – uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka