Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej, luty
Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej,
luty 2024r. gr. II
„Zima może być wesoła”.
„Wszędzie biało”. Słuchanie wiersza L. J. Kerna pt. „Śnieg”. „Jaki może być śnieg?” – zabawa słownikowa. Dobieranie zdrobnień do określonych słów. „Jaki jest śnieg?” – zabawy badawcze. Poznanie właściwości śniegu. Wdrażanie do uważnego obserwowania wykonywanych doświadczeń. Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków. Rozwijanie myślenia przyczynowo skutkowego. Bałwanek - przyklejanie postaci bałwanka na ciemnym tle i rozpryskiwanie wokół niego białej farby;
„W karnawale, w karnawale”. Rozmowa inspirowana planszą edukacyjną i wierszem Z. Dmitrocy pt. „W karnawale, w karnawale”. Nauka zabawy tanecznej „Dwóm tańczyć się zachciało”. Rysowanie w tunelu – ćwiczenia grafomotoryczne.
„Bal karnawałowy”. Zabawy taneczne i integracyjne przy muzyce: korowody, zabawy w kręgu i w parach. Budowanie życzliwej atmosfery.
„Maskarada”. Oglądanie i omówienie reprodukcji obrazu T. Makowskiego „Maskarada”. Poznanie znaczenia słowa maskarada. Zabawa plastyczna „Maska” - wykonanie maski, ozdoby na głowę z wykorzystaniem piór i confetti.
„Tańcowały dwa Michały”. Rozmowa na temat piosenki „Tańcowały dwa Michały” ilustrowanej za pomocą dwóch lalek. Porównywanie wysokości w różnych pozycjach ciała. Porównywanie przedmiotów wyższych i niższych w stosunku do nich. Zabawa orientacyjno - porzadkowa „Wysoki i niski”. Zabawa badawcza „Mierzymy się” .
„Sporty zimowe”. Realizacja programu „Bezpieczna placówk
„Zabawy na śniegu” . Praca z obrazkiem. Kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat. „Zimowy sprzęt” – rozwiązywanie zagadek słownych. Poznanie sprzętu zimowego. Globalne czytanie: sanki, narty. Doskonalenie analizy i syntezy sylabowej. „Narciarz” – zabawa plastyczna.
„Zabawy na lodzie”. Praca z obrazkiem. Domyślanie się treści ukrytego obrazka. Kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na określony temat. Poznanie właściwych form zachowania podczas zabaw zimowych. „Lodowisko” – zabawa plastyczna.
„Bezpieczne zabawy”. Zabawa słowna „ Bezpieczne zabawy”. Uświadomienie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie. „Sanki” – wierszyk do rysowania wg. A. Maćkowiaka. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
„Pejzaż zimowy ze ślizgawką”. Oglądanie i omówienie reprodukcji obrazu W. Weiss „Pejzaż zimowy ze ślizgawką”. Zabawa twórcza- malowanie kompozycji z określonych barw, zbliżonych do dostrzeżonych na poznanym obrazie.
„Zimowa olimpiada”. Prezentacja multimedialna „Sporty zimowe”. Zapoznanie z zimowymi dyscyplinami sportowymi: narciarstwo zjazdowe, biegowe, skoki narciarskie, jazda figurowa , jazda szybka na lodzie, snowbord, saneczkarstwo. „Dla kogo ten sprzęt?” – zabawa dydaktyczna. Wzbogacenie słownika o wyrażenia związane z tematem. „Lodowe obrazki” – tworzenie kompozycji z folii aluminiowej.
„Rodzaje książek – poradniki, encyklopedie, albumy, pamiętniki, słowniki, książki obrazkowe dla najmłodszych” – realizacja programu czytelniczego “Bajeczki z przedszkolnej półeczki”.
“Poznajemy różne książki”. Oglądanie różnych rodzajów książek i omówienie ich zastosowania. Zwrócenie uwagi na uważne obchodzenie się z książkami.
“Uważność i spokój żabki”. Zapoznanie dzieci z książką “Moja super moc, uważność i spokój żabki” E. Snel. Słuchanie opowiadania pt. “Ptaśka” i rozmowa na temat jego treści. “Wdech i wydech” – ćwiczenie oddechowe.
“Po prostu słucham”(“Moja super moc, uważność i spokój żabki”E. Snel). Rozróżnianie dźwieków płynacych z otoczenia, “Pejzaż dźwiękowy” – rozwijanie uważności. “Biblioteka dźwieków” – odtwarzanie dżwięków zwierząt, pojazdów, natury.
“Tworzymy własną książkę”. Rozwijanie wyobraźni podczas wspólnego uzupełniania historii o pluszowym misiu. Wykonanie ilustracji do powstałego opowiadania.
“Kociołek uczuć”. Oglądanie fotografii dzieci przedstawiajacych różne emocje, i nazywanie ich. Obserwowanie “Kociołka uczuć” – wirującego i opadajacego w słoiczku napełnionym wodą brokatu (porównanie do przeżywanych emocji). Wykonanie własnego “Kociołka uczuć”.
Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym:
-lepienie bałwana ze śniegu, ozdabianie go marchewką i orzechami;
- jazda na sankach
- rzuty śnieżkami do celu
- chodzenie po śladach
- obserwacje przyrodnicze.