Styczeń 2023, plan dydaktyczno-wychowawczy
Przedszkole Integracyjne nr 404 Ewa Kuran, Sylwia Zienkiewicz
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
STYCZEŃ 2023 r. GRUPA III
Główne zadania do realizacji:
„Mijają dni, miesiące, lata…” ( 02.01. – 11.01.)
- Powitamy Nowy 2023 Rok, porozmawiamy na temat zwyczajów z tym związanych tj.: zabawa sylwestrowa, pokaz fajerwerków, składanie życzeń noworocznych, urządzanie balów. Wyjaśnimy sobie pojęcie karnawał.
- Podczas spotkania z przedstawicielem Straży Miejskiej poszerzymy i utrwalimy wiadomości dotyczące zasad bezpieczeństwa w różnorodnych sytuacjach oraz skutki ich nieprzestrzegania: kontakty z obcymi, piesi w ruchu drogowym, nieostrożne zachowania w domu. Utrwalimy znajomość numeru alarmowego 112.
- Powtórzymy charakterystyczne cechy czterech pór roku oraz ich chronologię. Zwrócimy uwagę na zmiany, jakie zachodzą wokół nas.
- Pooglądamy różnego rodzaju kalendarze i zegary, spróbujemy zrozumieć stałe następstwo dni, tygodni, miesięcy i lat. Będziemy uczyć się nazw dwunastu miesięcy.
- Porozmawiamy na temat upływającego czasu, odniesiemy się także do zmieniającego się wyglądu, poznamy datę swoich urodzin, zapamiętamy miesiąc i porę roku, w jakich się urodziliśmy.
- Utrwalimy dni tygodnia zachowując właściwą kolejność w oparciu o ilustrowany wiersz pt. : „Co robią zimą dni tygodnia?”
- Poćwiczymy analizę i syntezę słuchową dzieląc wyrazy na sylaby i wyodrębniając pierwszą głoskę.
- Po raz drugi wybierzemy się na zajęcia ceramiczne do pracowni Angoba.
„Dbamy o wodę na naszej planecie” – realizacja tematyki kompleksowej: Jestem odpowiedzialny za środowisko, w którym żyję ( 12.01. – 18.01.) (temat przeniesiony z grudnia ).
- Poznamy zasoby wody na Ziemi: morza, oceany, rzeki, jeziora, wody podziemne i lodowce. Będziemy oglądać i wskazywać je na ilustracjach oraz rozwiązywać zagadki na ich temat.
- Poznamy znaczenie wody dla ludzi, zwierząt i roślin: do picia, mycia, podlewania roślin, jako środowisko życia wielu gatunków… Korzystając z literatury dla dzieci dowiemy się, jakie zagrożenia wynikają z zaniechania dbałości o jej dobrostan.
- Porozmawiamy na temat działań człowieka sprzyjających utrzymaniu w „zdrowiu” naszych wód: dbanie, aby nie zaśmiecać rzek, jezior, mórz a także domowej kanalizacji, mycie samochodów w przeznaczonych do tego miejscach, udział w inicjatywach sprzątania rzek i nabrzeży.
- Zapoznamy się z cyklem obiegu wody w przyrodzie i wykonamy ukazujący go prosty eksperyment z woreczkiem strunowym, wodą i farbą.
„Babcia i dziadek” ( 19.01. – 31.01. )
- Porozmawiamy o tym, jak spędzamy czas ze swoimi dziadkami i w domu rodzinnym. Będziemy rozwiązywać zagadki słowne i pantomimiczne.
- Poznamy różne zabawy, w które bawiono się dawniej.
- Zaplanujemy i przygotujemy się do świętowania w naszym przedszkolu Dnia Babci i Dziadka, udekorujemy naszą salę.
- Nauczymy się na pamięć wierszy i piosenek dla Babci i Dziadka i zaprezentujemy je zaproszonym gościom.
- Namalujemy portrety naszych dziadków oraz wykonamy dla nich prezenty.
- Obejrzymy przedstawienie teatralne pt. „Sikorka Agatka” – baśń zimowa.
- Będziemy kontynuować cykl zajęć psychoedukacyjnych: „Spotkania z Leonem”.
- Poruszamy się podczas ćwiczeń porannych i zabaw ruchowych w sali i ogrodzie.