Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej - wrzesień
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
WRZESIEŃ 2023 r. GRUPA IV
Główne zadania do realizacji:
1. „Wróciliśmy z wakacji” ( 01.09. – 12.09. )
Porozmawiamy na temat wakacyjnych wyjazdów, dzieląc się wrażeniami z czasu spędzonego z rodziną. Obejrzymy przywiezione pamiątki. Wykonamy pracę plastyczną: Wakacyjne wspomnienia.
Wspólnie wyszukamy i wskażemy na mapie fizycznej Polski regiony, miasta i miejscowości odwiedzane przez dzieci, m.in.: Morze Bałtyckie, Tatry, Bieszczady, Pojezierze Mazurskie, Gdańsk, Zakopane. Przypomnimy sobie objaśnienia legendy na mapie.
Będziemy wypowiadać się na temat ilustracji i obrazków demonstracyjnych ćwicząc umiejętność budowania zdań poprawnych gramatycznie.
Ustalimy podstawowe zasady zachowania obowiązujące w przedszkolu, wyjaśnimy konieczność przestrzegania norm społecznych. Stworzymy grupowy „Kodeks Przedszkolaka”.
Przypomnimy sobie i utrwalimy zasady bezpieczeństwa podczas korzystania ze sprzętu terenowego i zabaw ruchowych w przedszkolnym ogrodzie.
Poznamy pojęcie: savoir – vivre oraz ustalimy, jakich zwrotów grzecznościowych i w jakim kontekście należy ich używać. Omówimy różne scenki sytuacyjne prezentujące dobre maniery.
Zaznajomimy się z zawartością pakietu edukacyjnego dla sześciolatka: „Planeta dzieci” ( wydawnictwo WSiP).
Poćwiczymy orientację w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób.
Będziemy rozwijać percepcję słuchową, wzrokową i dotykową poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych, np. dźwięki przyrody, analizę i syntezę głoskową i sylabową wyrazów, różnicowanie głosek ( utrwalimy samogłoski ), globalne czytanie wyrazów oraz zabawy sensoryczne z wykorzystaniem muszli, kamieni, kryształków itp.
2. „Jesteśmy odpowiedzialni i bezpieczni” – realizacja programu edukacyjno –
profilaktycznego: Bezpieczna placówka. ( 13.09. – 20.09.)
Porozmawiamy na temat osób pracujących w naszym przedszkolu. Omówimy zajmowane przez nich stanowiska i zastanowimy się, jaką pełnią rolę, jakie mają obowiązki.
Opowiemy o zawodach służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa: policjant, ratownik, strażak, omówimy zadania, jakie wykonują na co dzień oraz charakterystyczne atrybuty wykorzystywane w ich codziennej pracy. Utrwalimy numer alarmowy 112.
Będziemy uczyć się odpowiedzialnego i rozważnego zachowania w sytuacjach potencjalnych zagrożeń w domu, na ulicy i w kontaktach z nieznajomymi.
Weźmiemy udział w próbnej ewakuacji.
Poznamy małą i wielką literę o, O. Będziemy ćwiczyć analizę i syntezę słuchową i wzrokową wyrazów – zbudujemy modele wyrazu, np. oko, Ola. Będziemy kreślić litery po wzorze zachowując wskazany kierunek.
Będziemy posługiwać się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała: prawa, lewa, w prawo, w lewo, nad, pod, przed, za, między.
Porozmawiamy na temat zasad bezpieczeństwa w drodze do przedszkola i na ulicy. Utrwalimy zasady poruszania się po chodniku i przechodzenia przez jezdnię, zasady bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem czy środkami komunikacji miejskiej.
Będziemy świętować Dzień Przedszkolaka podczas zabaw dydaktycznych, integracyjnych i sensorycznych, Nauczymy się piosenki pt.: „Kartka z kalendarza”.
3. „Lubimy książki” - temat kompleksowy z zakresu edukacji czytelniczej a
wykorzystaniem programu własnego D. Wawrzyniuk: Bajeczki z przedszkolnej półeczki. (21.09. – 30.09)
Odpowiemy na pytania: co to jest książka? Jak jest zbudowana? Jakie mamy rodzaje książek? Czy czytanie jest potrzebne? Omówimy korzyści płynące z kontaktu z literaturą ( burza mózgów ).
Wzbogacimy naszą wiedzę na temat pisma; obejrzymy film edukacyjny: Historia pisma.
Poznamy wielką i małą literę: A, a. Poćwiczymy słuch fonematyczny.
Pożegnamy lato i powitamy nową porę roku – jesień. Codziennie będziemy zrywać kartkę z kalendarza i odczytywać datę. W ten sposób utrwalimy nazwy miesięcy i dni tygodnia.
Dowiemy się, jak powstaje papier, poznamy proces produkcyjny w oparciu o historyjkę obrazkową i prezentację multimedialną.
Zaczniemy tworzyć w grupie wieżę z książek, które przeczytamy w tym roku dzieciom.
Pożegnamy lato i powitamy nową porę roku – jesień. Codziennie będziemy zrywać kartkę z kalendarza i odczytywać datę. W ten sposób utrwalimy nazwy miesięcy i dni tygodnia.
Zaprosimy rodzica do poczytania interesującej lektury ( w ramach programu: Cała Polska czyta dzieciom ).
- W ramach edukacji zdrowotnej: Zdrowe i racjonalne odżywianie: utrwalimy zdrowe nawyki żywieniowe, porozmawiamy o tym, jak należy dbać o zdrowe zęby oraz, czy jedzenie i napoje mają na to wpływ. Wyjaśnimy profilaktyczne znaczenie wizyt u stomatologa.