Plan pracy dydaktyczno - wychowawczej, styczeń
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
STYCZEŃ 2024 r. GRUPA IV
Główne zadania do realizacji:
1. „Płynie czas”-(2.01. –10.01.)
Powitamy Nowy 2024 Rok. Zaznajomimy się z kalendarzem (różne rodzaje) – utrwalimy podział na miesiące, tygodnie, omówimy oznaczenia. Porozmawiamy o tym, jak żegnaliśmy Stary Rok, poznamy sylwestrowe zwyczaje w Polsce i innych krajach na świecie na podstawie filmu dla dzieci z serii EduKredka.
Omówimy cykliczność i następstwa pór roku i miesięcy, utrwalimy nazewnictwo i chronologię oraz cechy charakterystyczne czterech pór roku. Obejrzymy bajkę o dwunastu miesiącach. Zaprezentujemy film edukacyjny „Czas z Panem Nauczanką”.
Poznamy wybrane przysłowia związane z Nowym Rokiem, np. „Jaki Nowy Rok, taki cały rok”, „Na Nowy Rok przybywa dnia na barani skok”. Porozmawiamy o noworocznych postanowieniach i marzeniach.
Pokażemy różne rodzaje dawnych i współczesnych zegarów i przyrządów do mierzenia czasu (zegarki kieszonkowe, ścienne, na rękę, budzik, klepsydra, zegar słoneczny, z kukułką). Omówimy ich wygląd i sposób działania, zastanowimy się, do czego jest potrzebny zegar w życiu codziennym.
Zwrócimy uwagę na rytmiczność dnia i nocy, omówimy dzienne aktywności. Podyskutujemy o tym, jak ważny dla naszego mózgu jest nocny odpoczynek. Zwrócimy uwagę na czynniki, które niekorzystnie wpływają na nasz sen, np.: późna pora spania, oglądanie telewizji przed snem, gra na komputerze i inne.
Zapoznamy się z mechanizmem działania zegarka ze wskazówkami. Wykonamy zegary z wyprawki plastycznej, będziemy uczyć się odczytywać godziny na tarczy zegara.
Sprawdzimy, co dokładniej mierzy czas: klepsydra czy stoper. Wykonamy eksperyment – zmierzymy czas wykonywania różnych czynności tj.: nawlekanie korali na sznurek, zrobienie 10 przysiadów itp.
2. „Poezja dla dzieci” - temat kompleksowy z zakresu edukacji czytelniczej ( 11.01. – 17.01. )
Dowiemy się, co to jest poezja i sprawdzimy, czy pamiętamy nazwisko jakiegoś autora wierszy dla dzieci.
Przybliżymy dzieciom postać Jana Brzechwy. Posłuchamy wierszy ze zbioru zatytułowanego „ZOO” i nauczymy się na pamięć wybranych tekstów. Wykonamy sylwety zwierząt i przedstawimy inscenizację wierszy. Podczas recytacji zwrócimy uwagę na odpowiednią dykcję i modulację głosu.
Poszukamy rymów w wierszach Wandy Chotomskiej: „Kurczę blade” i „Dziurki w serze”. Wysłuchamy pierwszego tekstu w interpretacji Juliusza. Spróbujemy tworzyć rymy do słów podanych przez nauczyciela.
Poznamy nowe rymowanki i wyliczanki, podkreślimy ich humorystyczny akcent.
Odwiedzimy bibliotekę Przystanek książka przy ul. Grójeckiej.
Wysłuchamy wierszy Juliana Tuwima ( Lokomotywa, Okulary, Rzepka ) w wersji audio, czytanych przez Piotra Fronczewskiego i Jarosława Boberka.
Porozmawiamy o emocjach, które nam towarzyszą w różnych sytuacjach – inspiracją będą czytane już wcześniej „Wierszyki o uczuciach. Od złości do radości: Anny Edyk.
Zaprosimy rodzica na poranne czytanie współczesnej poezji polskich autorów.
Będziemy ćwiczyć pamięciowe opanowanie tekstów wierszy i piosenek na Dzień Babci i Dziadka.
3. „Starsze i młodsze pokolenia” – (18.01. – 31.01)
Porozmawiamy o naszych babciach i dziadkach – poznamy ich imiona, omówimy wygląd zewnętrzny, charakterystyczne cechy, stopnie pokrewieństwa oraz wykonywaną pracę, zainteresowania i ulubione aktywności z wnukami. Wypowiemy się na temat rodzinnych zwyczajów.
Wyjaśnimy pojęcie genealogii. Poznamy strukturę drzewa genealogicznego na przykładzie fikcyjnej postaci i stworzymy drzewka genealogiczne naszych rodzin. Zastanowimy się, do kogo jesteśmy podobni, czy widzimy jakieś cechy wspólne u swoich rodziców i ich rodziców. Przyniesiemy rodzinne fotografie.
Obejrzymy kilka dawnych portretów i porównamy je ze współczesnymi zdjęciami starszych osób. Omówimy podobieństwa i różnice między przedstawionymi osobami: ogólny wygląd, fryzury, ubiór, biżuteria, mimika. Wyjaśnimy pojęcia: przeszłość i teraźniejszość.
Szacunek – trudne słowo – spróbujemy zdefiniować pojęcie na podstawie wysłuchanych tekstów, opowieści nauczyciela i własnych doświadczeń. Porozmawiamy o tym, jak możemy pomagać osobom starszym i odegramy przykładowe scenki dramowe.
Zachęcimy dzieci do rozmów z dziadkami na temat ich dzieciństwa: sposobów spędzania czasu, zabaw itp. Dowiemy się także, czym bawili się nasi dziadkowie i pradziadkowie ( film edukacyjny ).
Wykonamy portrety naszych babć i dziadków oraz przygotujemy upominki z okazji ich święta.
Podczas wypowiedzi na podstawie tekstów literackich, ilustracji, historyjek itp. będziemy używać przymiotników i konstruować zdania złożone. Wysłuchamy m.in. „Bajki o dziadku, babci i smoczej jamie” Marii Szajer.
Będziemy świętować Dzień Babci i Dziadka w przedszkolu - podczas uroczystości zaprezentujemy program artystyczny, złożymy życzenia naszym Dziadkom, wręczymy prezenty i ugościmy słodkim poczęstunkiem oraz własnoręcznie wykonaną zimową herbatą.
W ramach tematu kompleksowego: Zdrowe i racjonalne odżywianie:
1. Dzieci przygotują zimową, rozgrzewającą herbatkę owocową z aromatycznymi dodatkami, t. j.: goździki, imbir, plasterki pomarańczy.
2. Zajęcia z udziałem p. Marioli – Dieta przedszkolaka ( zaległe )
W ramach tematu Bezpieczna placówka: pogadanka na temat bezpiecznych zachowań podczas zabaw na śniegu w naszym ogrodzie, omówienie możliwych zagrożeń.
Przygotowanie do czytania i pisania: będziemy doskonalić umiejętność analizy i syntezy głoskowej wyrazów. Poznamy litery drukowane i pisane: Y, y, Z, z, B, b, N, n. Będziemy wyszukiwać litery w tekście, Odczytamy sylaby, wyrazy i krótkie zdania. Będziemy sami układać proste wyrazy z poznanych liter.
Popracujemy nad sprawnością grafomotoryczną wykonując m.in. ćwiczenia w kartach pracy. pisząc po śladzie w powiększonej liniaturze.
Kompetencje matematyczne: poukładamy rytmy, będziemy operować pojęciami: wczoraj, dziś, jutro i utrwalimy kolejność dni tygodnia. Będziemy ćwiczyć przeliczanie, wprowadzimy znak matematyczny „+”, utrwalimy pojęcia : o 1 mniej, o 1 więcej. Poznamy cyfry: 5 i 6.
- Zadbamy o naszą sprawność fizyczną uczestnicząc w zabawach ruchowych w sali i ogrodzie, ćwiczeniach porannych i gimnastyce ogólnorozwojowej z elementami korektywy oraz zajęciach sportowych.
- Podczas zajęć umuzykalniających poćwiczymy wyczucie rytmu, nauczymy się nowych piosenek i ilustracji ruchowych do muzyki. Utrwalimy choreografię do muzyki Z. Preisnera.
Ponadto w styczniu:
- 9 stycznia, godz.12.00 - pójdziemy obejrzeć Jasełka do Szkoły Specjalnej nr 177 przy ul. Szczęśliwickiej
- 17 stycznia, godz. 9.00 – przedstawienie pt.: „Księżniczka na lodzie” –Teatr Zamaskowani.
- Wyjście do biblioteki
- 29 stycznia, godz. 12.30. – uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka