Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej - październik
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
PAŹDZIERNIK 2023 r. GRUPA IV
Główne zadania do realizacji:
1. „Idzie jesień przez świat ( 03.10. – 13.10. )
Wybierzemy się na jesienny spacer, zaobserwujemy zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie. Nazbieramy kasztanów i liści. Przypomnimy sobie nazwy wybranych gatunków drzew oraz ich owoców, rozpoznamy je w otoczeniu: kasztanowiec, klon, brzoza, dąb. Dopasujemy liście do drzew.
Określimy charakterystyczne cechy jesiennego krajobrazu, zwrócimy uwagę na jego piękno i bogactwo barw.
Poćwiczymy analizę i syntezę sylabową i głoskową wyrazów, poznamy zapis graficzny liter: M, m oraz L, l.
Popracujemy nad koordynacją wzrokowo – ruchową oraz sprawnością manualną poprzez malowanie, wycinanie nożyczkami oraz ćwiczenia grafomotoryczne w kartach pracy.
Posłuchamy muzyki W.A. Mozarta – „Marsz turecki” i namalujemy obraz: Jesienny spacer.
Podczas zabaw i zajęć matematycznych będziemy klasyfikować przedmioty wg dwóch cech, poćwiczymy poprawne przeliczanie wykorzystując zgromadzony materiał przyrodniczy. Poznamy cyfrę 1.
Rozwijać będziemy zainteresowanie światem zwierząt, wzbogacimy wiedzę nt. życia i zwyczajów wybranych zwierząt leśnych oraz ich przygotowań do zimy. Dowiemy się, co to jest hibernacja. Poznamy sposoby przetrwania zimy przez niektóre owady.
2. „Stare podania, legendy, baśnie” - temat kompleksowy z zakresu edukacji czytelniczej
(16.10. – 20.10)
Porozmawiamy na temat literatury przodków, poznamy tytuły ulubionych książek naszych rodziców oraz dziadków. Wykonamy ozdobne zakładki do książek.
Poznamy najważniejsze cechy baśni i legend oraz różnice między nimi.
Wysłuchamy legendy pt.: „Wars i Sawa”– M. Grądzkiej. Wykonamy ilustracje do tekstu i stworzymy książkę.
Obejrzymy animowaną wersję „Szewczyka Dratewki” - z cyklu: Baśnie i bajki polskie.
Wykonamy pracę plastyczno – techniczną – postać baśniowego smoka.
Obejrzymy teatrzyki kukiełkowe: „Jaś i Małgosia” oraz „Baśń o śpiącej Królewnie”.
Poznamy obraz graficzny liter: T, t. Poćwiczymy percepcję wzrokową i słuchową – wyszukując litery wśród innych oraz wyodrębniając głoskę t w nagłosie i wygłosie wyrazów.
3. „ Skarby jesieni – warzywa, owoce, grzyby” – w tym: realizacja treści do tematu
kompleksowego: Zdrowe i racjonalne odżywianie.(23.10. – 31.10)
Porozmawiamy nt. plonów z sadu i ogrodu. Obejrzymy ilustracje oraz naturalne okazy warzyw i owoców, opiszemy ich wygląd: kształt, wielkość i kolor posługując się przymiotnikami. Poznamy warzywa mniej znane, t. j.: bakłażan, rzepa, batat, patison. Omówimy budowę wybranych owoców i warzyw w przekroju.
Omówimy możliwości wykorzystania warzyw i owoców w codziennej diecie - w formie surowej i lekko przetworzonej: surówki, sałatki, warzywa gotowane, pieczone warzywa i owoce. Będziemy degustować niektóre i określać ich smaki, między innymi: frytki z batata, surówka z kiszonej kapusty.
Obejrzymy prezentację multimedialną: Przygody Oli i Stasia – warzywa i owoce. ( Narodowe Centrum Edukacji Żywienia ). Porozmawiamy nt. znaczenia spożywania owoców i surowych warzyw oraz kiszonek dla naszego zdrowia - źródło witamin i minerałów.
Poznamy litery drukowane i pisane: I, i. Będziemy wyszukiwać litery w tekście, pisać po śladzie w powiększonej liniaturze. Odczytamy sylaby i krótkie wyrazy.
Porozmawiamy nt. znaczenia przygotowywania zapasów z warzyw i owoców, omówimy sposoby tj.: mrożenie, kiszenie, suszenie oraz możliwości przechowywania ich przez zimę (spiżarnia, piwnica ).
Poznamy różne rodzaje przetworów – kompoty, dżemy, ogórki kiszone…
Zorganizujemy w sali wystawkę dyń ozdobnych i jesiennych kwiatów.
Zaznajomimy się z nazwami grzybów jadalnych i niejadalnych, poznamy wybrane gatunki.
Rozwiniemy nasze kompetencje matematyczne dodając i odejmując na kasztanach, poznamy cyfrę 2.
- Zadbamy o naszą sprawność fizyczną i koordynację ruchową podczas ćwiczeń porannych, gimnastyki ogólnorozwojowej, korekcyjnej, zabaw ruchowych oraz zajęć sportowych prowadzonych przez instruktora MOS–u.
- Podczas zabaw umuzykalniających będziemy śpiewać, ilustrować ruchem treść piosenek, brać udział w zabawach rytmicznych i ruchowych a także akompaniować na instrumentach.
Ponadto:
- 3 października w przedszkolu odbędzie się spotkanie z przedstawicielem Straży Miejskiej ( realizacja programu: Bezpieczna placówka )
- 5 października wyjdziemy polepić z gliny do pracowni ceramicznej Angoba.
-10 października pojedziemy do Muzeum Domków Lalek, Gier i Zabawek (nagroda za udział w akcji: Rowerowy maj.
- 18 października wybierzemy się do Teatru WAM do Galerii Młociny na musical pt.: ”Zookoła świata”.
- 24 października obejrzymy w przedszkolu przedstawienie pt.: „Smok Wawelski”– teatrzyk Kukiełki z Igiełki.