Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej, marzec
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
MARZEC 2024 r. GRUPA IV
Główne zadania do realizacji:
1. „Tajemnice ludzkiego ciała”– dobór literatury do tematu - edukacja czytelnicza
( 01.03. – 08.03. )
Omówimy budowę zewnętrzną i wewnętrzną naszego ciała, obejrzymy planszę przedstawiającą szkielet, nazwiemy wybrane kości. Poznamy funkcję mięśni i skóry.
Wysłuchamy wierszy ze zbioru Izabeli Michty pt.: „Z żartem i śmiele o moim ciele”.
Dowiemy się, jak ważną rolę pełni mózg – nasz pokładowy komputer, który decyduje i kontroluje nasze ciała. Zastanowimy się, jak należy o niego dbać, żeby sprawnie działał ( dieta, ruch, sen, nauka, zabawa…). Dowiemy się, co to jest rdzeń kręgowy i jakie informacje przesyłają nerwy.
Będziemy zdobywać i poszerzać wiedzę na temat układów i narządów wewnętrznych w naszym ciele.
Poszukamy informacji na temat interesujących dzieci zagadnień w leksykonach i albumach obrazkowych.
Porozmawiamy o tym, w jaki sposób odbieramy otaczający świat. Omówimy nasze zmysły.
Obejrzymy film edukacyjny o ludzkim ciele.
2. „Nadchodzi wiosna” (11.03. –21.03.)
Będziemy obserwować otoczenie przyrodnicze wokół przedszkola i poszukamy oznak nadchodzącej wiosny. Wybierzemy się na spacer do Parku Pięciu Sióstr i omówimy charakterystyczne cechy nowej pory roku. Przyjrzymy się drzewom, krzewom i kwiatom, będziemy wypatrywać ptaków.
Zaznajomimy się z nazwami pierwszych wiosennych kwiatów i roślin: przebiśniegi, krokusy, zawilce, pierwiosnki, forsycja, leszczyna, wierzba. Omówimy budowę roślin i warunki konieczne do ich wzrostu (woda, słońce, powietrze). Zorganizujemy w sali wiosenną wystawkę.
Dowiemy się, jakie ptaki powracają do nas na wiosnę i skąd przylatują (bociany, kukułki, szpaki, jaskółki i inne ). Obejrzymy zdjęcia wybranych gatunków, omówimy ich wygląd i poznamy ciekawostki na ich temat: sposoby i miejsce budowania gniazd, pożywienie. Dopasujemy etykiety z podpisami do zdjęć ptaków. Posłuchamy ptasich odgłosów.
Obejrzymy prezentację: Oznaki wiosny oraz Wiosna z panem Nauczanką. Przypomnimy sobie, jakie zwierzęta budzą się z zimowego snu. Dowiemy się, jakie prace rolnik wykonuje wiosną w polu.
Poćwiczymy umiejętność budowania wypowiedzi poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym, w oparciu o ilustracje oraz własną wiedzę na temat budzącej się do życia przyrody. Będziemy wyciągać wnioski.
Omówimy wiosenne prace porządkowe w ogródkach i na działkach t. j.: zamiatanie, grabienie czy przekopywanie grządek. W przedszkolnym ogródku wysiejemy nasiona kwiatów.
Porozmawiamy na temat marcowej pogody, omówimy charakteryst. zjawiska atmosferyczne. Przypomnimy sobie znaczenie przysłowia: W marcu, jak w garncu. Zwrócimy uwagę na dobór właściwego ubioru do pogody oraz na możliwość przegrzania lub zmarznięcia. Dowiemy się, co to jest równonoc wiosenna.
Wykonamy kukiełki Marzanny.
3. „Święta Wielkanocne” – (22.03. – 29.03)
Zastanowimy się: co to jest tradycja?, wyróżnimy tradycje regionalne, narodowe, kulinarne, przekazywane z pokolenia na pokolenie. Stworzymy listę zabaw tradycyjnych, w które bawimy się obecnie i w które bawili się nasi rodzice i dziadkowie ( np. ciuciubabka, stoi różyczka ).
Poznamy ludowe tradycje związane ze święceniem palm w Niedzielę Palmową. Przygotujemy ozdobne palemki. Wysiejemy owies na świąteczny stół.
Porozmawiamy na temat Świąt Wielkanocnych, omówimy znaczenie świątecznych symboli. Opowiemy o rodzinnych tradycjach wielkanocnych w naszych domach.
Obejrzymy film edukacyjny: Tradycje wielkanocne. Poznamy zwyczaje i obrzędy w Polsce i na świecie.
Dowiemy się, jak dawniej wyglądał śmigus – dyngus na wsiach.
Wyjaśnimy dzieciom znaczenie powiedzeń i przysłów związanych z jajkami (np. Jajko mądrzejsze od kury, Kura znosząca złote jajka etc.). W ogródku będziemy szukać ukrytych jajek.
Zaznajomimy się z różnymi sposobami zdobienia jaj (kraszanki, pisanki, wydmuszki etc.). Wykonamy ozdobne pisanki do świątecznego koszyka.
Będziemy rozwiązywać zagadki o symbolach wielkanocnych i wiośnie, rozwiążemy krzyżówkę.
Wykonamy kartki świąteczne i złożymy sobie życzenia.
W ramach tematu kompleksowego: Zdrowe i racjonalne odżywianie:
1. Wykonamy koktajl owocowy na bazie jogurtu.
2. Wyhodujemy kiełki rzodkiewki i szczypiorek. Wykorzystamy je do kanapek na śniadanie.