Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej, luty
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
LUTY 2024 r. GRUPA IV
Główne zadania do realizacji:
1. „Cztery żywioły. Dbajmy o przyrodę” – szukanie informacji w encyklopediach,
albumach, słownikach, książkach obrazkowych itp.” - temat kompleksowy z zakresu
edukacji czytelniczej ( 01.02. – 14.02. )
W kąciku czytelniczym zgromadzimy książki, z których będziemy czerpać wiedzę na temat czterech żywiołów: ziemi, powietrza, wody i ognia. Wysłuchamy piosenki o żywiołach. Sprawdzimy w słowniku definicję pojęcia: „żywioł”.
Poznamy piękno i różnorodność życia na naszej planecie. Pooglądamy zdjęcia w albumach przyrodniczych i encyklopediach obrazkowych ukazujące góry, oceany, pustynie, dżungle i wielkie miasta.
Dowiemy się, co to jest spis treści i jak szukać informacji w książkach. Spróbujemy samodzielnie znaleźć odpowiednie strony w książkach, np. po literze alfabetu w spisie lub po numerze strony.
I żywioł - ziemia – poznamy zawód geologa, dowiemy się, co to jest gleba i minerały. Zbadamy i porównamy eksponaty różnego rodzaju soli – morskiej, himalajskiej, soli do kąpieli ( z wykorzystaniem lupy ). Wyhodujemy kryształki soli i cukru.
Woda – utrwalimy znajomość obiegu wody w przyrodzie w oparciu o ilustracje i treść opowiadania pt. : „ Jedna srebrna kropla”.. Dowiemy się, że woda też może być groźna: ulewne deszcze, roztapianie lodowców, powodzie, tsunami.
Porozmawiamy o tym, komu potrzebna jest woda, gdzie można ją spotkać i czy każda woda nadaje się do picia. Posłuchamy dźwięków wody w przyrodzie. Omówimy różne stany skupienia wody. Porobimy doświadczenia.
Nie można żyć bez powietrza, Wykonamy ćw. oddechowe i poranne przy otwartym oknie – dotlenimy swój organizm. Dowiemy się, że powietrze to żywioł potrzebny ale i groźny. Pomaga –elektrownie wiatrowe, szybowce, wiatr rozgania chmury. Szkodzi: trąby powietrzne, połamane drzewa, uszkodzone dachy. Poznamy sposoby praktycznego wykorzystania powietrza na podstawie wiersza L. J. Kerna „Piotruś i powietrze”.
Wykonamy doświadczenie – zbadamy czystość powietrza za oknem
Ogień –poznamy korzyści i zagrożenia, jakie niesie ten żywioł. Będziemy pamiętać o zakazie zabawy ogniem i zapałkami. Przeprowadzimy doświadczenie ze świeczką i słoikiem, spróbujemy dostrzec związek powietrza i ognia. Dowiemy się, że aby ugasić pożar należy odciąć dopływ powietrza – zalać wodą, zasypać piachem.
Poszukamy w zgromadzonych książkach zdjęć wulkanów, poznamy ich nazwy i umiejscowienie na mapie świata: Wezuwiusz, Etna, El Teide. Dowiemy się, że wulkany dzielą się na czynne, drzemiące i wygasłe. Wykonamy wulkan - eksperyment.
2. „Sport to zdrowie” (15.02. –21.02.)
Porozmawiamy na temat zabaw i sportów zimowych, w których wykorzystuje się sanki, łyżwy i narty. Będziemy rozwijać umiejętność wypowiadania się na określony temat w oparciu o teksty, ilustracje i własne doświadczenia. Przedstawimy zimowe zabawy w pracach plastycznych i zagadkach pantomimicznych.
Obejrzymy film edukacyjny: Zimowe dyscypliny sportowe, wzbogacimy naszą wiedzę nt. dyscyplin t. j.: narciarstwo alpejskie, biegi narciarskie, skoki, biathlon, snowboarding, saneczkarstwo, hokej na lodzie łyżwiarstwo szybkie i figurowe.
Zobaczymy fragment transmisji z zimowych igrzysk olimpijskich: konkurencje sportowe, dekorowanie zawodników, odśpiewanie hymnu. Porozmawiamy o rywalizacji i emocjach, jakie towarzyszą sportowcom podczas zawodów i stania na podium. Dowiemy się, co to jest fair play.
„Zabawy na śniegu i lodzie” - omówimy scenki sytuacyjne przedstawione na ilustracjach - w aspekcie bezpieczeństwa. Wskażemy zagrożenia wynikające z nieodpowiedzialnych zachowań dzieci, np. jazda na łyżwach na zamarzniętych, naturalnych zbiornikach wodnych, zjazd na sankach przy ulicy itp. – realizacja tematu Bezpieczna placówka:
Zorganizujemy na placu zabaw mini zawody sportowe ( jeśli pogoda pozwoli – na śniegu ). Przypomnimy o uczciwym współzawodnictwie.
Wyjaśnimy pojęcie: zdrowy styl życia, poznamy jego zasady; uświadomimy dzieciom zależność między prawidłowym odżywianiem, aktywnością ruchową a zdrowiem. Zastanowimy się, czy warto i w jaki sposób dbać o higienę osobistą. Dowiemy się, co to jest hartowanie i morsowanie. Stworzymy plakat: Dobre rady dla zdrowia.
3. „Podróże kształcą” – (22.02. – 01.03)
„Czego możemy dowiedzieć się z map i atlasów świata?” – powtórzymy nazwy kontynentów, wskażemy ich położenie, porównamy wielkość. Odnajdziemy Polskę na mapie Europy.
Dowiemy się, co kryje się za określeniami: fauna i flora. Poznamy nowe gatunki roślin i zwierząt, posłuchamy ciekawostek o nich. Poszerzymy zasób słownictwa o nazwy zwierząt, krain geograficznych i itp.
Obejrzymy różne rodzaje map turystycznych. Stworzymy mapę podróżnika i zaznaczymy na niej odwiedzane miejsca. Ustalimy, co powinno znaleźć się w bagażu podróżnika, np. termos, kompas, mapa.
„Wybierzemy” się na biegun. Zaznajomimy się z położeniem biegunów: północnego i południowego, poznamy różnice między dwoma krainami zimna - Arktyką a Antarktydą. Dowiemy się, kim są Inuici i polarnicy.
Obejrzymy prezentację multimedialną; poszerzymy wiedzę na temat zwierząt, które lubią zimno: pingwiny, morsy, niedźwiedzie polarne, lamparty morskie. Odczytamy globalnie ich nazwy.
Będziemy „podróżować” w ciepłe regiony świata, m.in. do Afryki i Ameryki Południowej. Dowiemy się, gdzie leży równik i Sahara – największa, gorąca pustynia na Ziemi oraz, co to jest pora deszczowa i sucha.
Dowiemy się, czym charakteryzuje się sawanna i czym różni się od dżungli, poznamy wybrane gatunki roślinności występującej w tych ekosystemach: trawy, baobaby, akacje, palmy, bambusy, figowce…
Będziemy rozpoznawać na zdjęciach i poznawać nowe gatunki zwierząt dziko żyjących: nosorożce, zebry, lwy, hieny, szakale, kapibary, leniwce, pampasowce grzywiaste, tapiry, jaguary
Wykonamy pracę plastyczno – techniczną - Dzikie zwierzęta..
W ramach tematu kompleksowego: Zdrowe i racjonalne odżywianie:
1. Utrwalimy znajomość zasad zdrowego odżywiania w oparciu o piramidę zdrowia. Lepiej pić sok, czy wodę? - dowiemy się, ile jest cukru w napojach.
2. Samodzielnie wykonamy kanapki z wykorzystaniem różnorodnego pieczywa, sera, warzyw i kiełków. Przy okazji nauczymy się bezpiecznie posługiwać nożem
Przygotowanie do czytania i pisania: Poznamy litery drukowane i pisane: S, s, R, r, G, g. Będziemy doskonalić umiejętność analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów, rozpoznawać kształty liter w tekście, układać litery ze sznurka itp. Odczytamy wyrazy i krótkie zdania ze zrozumieniem. Poćwiczymy układanie wyrazów z poznanych liter. Porozwiązujemy rebusy literowo – obrazkowe.
Będziemy usprawniać małą motorykę podczas zabaw i zadań plastycznych oraz ćwiczeń grafomotorycznych w kartach pracy.
Kompetencje matematyczne: poznamy cyfry: 6 i7, utrwalimy znak dodawania, wprowadzimy znaki mniejszości i większości, będziemy przeliczać i kreślić liczby i znaki <, > w kratce. Poznamy monety 1, 2 i 5 zł. Będziemy klasyfikować figury geometryczne wg kilku cech.
- Zajęcia ruchowe: ćwiczenia poranne, gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami korektywy, zajęcia sportowe z instruktorką z MOS – u, zabawy ruchowe w sali i ogrodzie.
.- Podczas zajęć umuzykalniających i warsztatów muzycznych będziemy rozwijać pamięć słowną i muzyczną oraz wrażliwość słuchową, poznamy nowe instrumenty muzyczne i będziemy na nich grać.
Ponadto w lutym:
- 6 lutego, godz. 10.45. – warsztaty muzyczne
- 7 lutego, godz. 10.00 – bal karnawałowy
- 13 lutego, godz.10.45. – warsztaty muzyczne