Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej, kwiecień
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
KWIECIEŃ 2024 r. GRUPA IV
Główne zadania do realizacji:
1. „Moja ulubiona książka – dobór literatury wg zainteresowań dzieci”–- edukacja czytelnicza ( 02.04. – 12.04. )
Opowiemy o swoich ulubionych książkach; ich treści i bohaterach. Spróbujemy zainteresować nimi kolegów. Uzasadnimy wybór pozycji literackiej przyniesionej do przedszkola.
Podyskutujemy na temat roli, jaką książki pełnią w naszym życiu, jakie korzyści poza edukacyjnymi nam dają. Odpowiemy na pytanie: czy książka może być naszym przyjacielem?.
Przyniesione książki ustawimy w kąciku czytelniczym. Ustalimy zasady właściwego korzystania z nich. Będziemy po nie sięgać i z uwagą słuchać czytanych tekstów.
Narysujemy ilustracje do treści naszej ulubionej książki lub zaprojektujemy do niej okładkę.
Weźmiemy udział w projekcie rodzinnym : „Moja książka”.
Wykonamy ozdobne zakładki do książek z kolorowego filcu.
W oparciu o historyjkę obrazkową przypomnimy proces produkcji papieru i omówimy jego kolejne etapy. Obejrzymy prezentację multimedialną. Przy okazji zwrócimy uwagę na konieczność racjonalnego korzystania z papieru.
Zaprosimy rodzica do porannego czytania.
2. „Wyprawa w Kosmos” (15.04. –23.04.)
Wzbogacimy naszą wiedzę o kosmosie, poszerzymy słownictwo wyjaśniając pojęcia: orbita, grawitacja, stannieważkości, satelita itp. Będziemy korzystać z książek i encyklopedii obrazkowych.
Przy planszy demonstracyjnej omówimy schemat Układu Słonecznego, utrwalimy nazwy planet i ich kolejność występowania od Słońca. Poznamy ich charakterystyczne cechy, ciekawostki.
W zabawie dydaktycznej zilustrujemy ruch Ziemi wokół Słońca ( pory roku ) i wokół własnej osi (dzień, noc).
Poznamy zawody związane z kosmosem, tj.: kosmonauta, astronauta. Przypomnimy sylwetkę Mikołaja Kopernika, wytłumaczymy znaczenie powiedzenia: „ wstrzymał Słońce i ruszył Ziemię”.
Porozmawiamy o podróżach i pojazdach kosmicznych, dowiemy się, kto pierwszy stanął na Księżycu.
Obejrzymy krótkie filmiki edukacyjne o kosmosie.
Zaaranżujemy kącik tematyczny; wykonamy obiekty, tj.: Słońce, planety, gwiazdy, komety… i ozdobimy nimi „ niebo” w naszej sali.
Odwiedzimy Planetarium w Centrum Nauki Kopernik, gdzie obejrzymy film pt.: „Pod jednym niebem” Pokaz będzie poprzedzony krótką prezentacją.
3. „ Z kulturą za pan brat” – (24.04. – 30.04)
Wyjaśnimy, co to są miejsca użyteczności publicznej. Omówimy zasady kulturalnego zachowania w takich obiektach, jak: teatr, muzeum, kino, filharmonia, opera.
Zdefiniujemy pojęcia: kultura, sztuka, artysta. Podamy przykłady dziedzin i twórców, np.: kompozytor, śpiewak, malarz, rzeźbiarz, reżyser, pisarz. Utrwalimy nazwiska poznanych twórców: Fryderyk Chopin, Leonardo da Vinci, Antonio Vivaldi.
Wyjaśnimy znaczenie wymienionych miejsc dla kultury i tradycji, zastanowimy się, w jaki sposób i dlaczego należy okazywać szacunek artystom i ich dziełom. Jakie korzyści mamy z obcowania ze sztuką?
„Muzyka łagodzi obyczaje” – zastanowimy się nad znaczeniem powiedzenia.
Dowiemy się, jaka jest różnica między orkiestrą symfoniczną a zespołem rockowym. Obejrzymy fragmenty nagrań, porównamy zachowanie widzów na tych koncertach. Zachęcimy dzieci do wybrania się z rodzicami na koncert fortepianowy muzyki F. Chopina w Łazienkach Królewskich.
Poeksperymentujemy tworząc „szklaną muzykę”, odegramy improwizowane scenki teatralne.
Stworzymy kompozycję plastyczną inspirowaną muzyką A. Vivaldiego – „Cztery pory roku. Wiosna”.
Wspólnie ułożymy rymowany tekst o wiośnie.
Zorganizujemy w sali wystawę reprodukcji malarskich wybranych artystów, m.in.: P. Renoir, T. Makowski.
W ramach tematu kompleksowego: Zdrowe i racjonalne odżywianie:
1. Przygotujemy orzeźwiającą lemoniadę.
2. Dowiemy się, czym są nowalijki i czy warto je jeść?
Pogadanka na temat zasad bezpiecznego zachowania podczas podróży środkami komunikacji miejskiej oraz w miejscach użyteczności publicznej, np. w Planetarium ( pilnowanie grupy!!) – realizacja tematu Bezpieczna placówka
Przygotowanie do czytania i pisania: Poznamy litery drukowane i pisane: C, c, J, j, F, f. Będziemy doskonalićanalizę i syntezę głoskową wyrazów, przeliczać głoski w wyrazach i wyrazy w zdaniach, rozwiążemy rebusy i krzyżówki. Poukładamy wyrazy z poznanych liter, dobierzemy podpisy do obrazków, poćwiczymy pisanie liter po śladzie, po kropkach i samodzielnie, zgodnie ze wskazanym kierunkiem ruchu. Będziemy doskonalić umiejętność czytania. Ćwiczenia ruchowe i ruchowo – słuchowe, układanie kształtów liter z drucików kreatywnych i sznurówek.
Kompetencje matematyczne: wprowadzenie cyfr: 9 i 0, utrwalenie pozostałych cyfr, pisanie cyfr w kratkach, różnicowanie kierunków w prawo, w lewo, dekodowanie informacji, wyznaczanie kierunków na kartce. Ćwiczenia w odejmowaniu i dodawaniu, układanie działań i zapisywanie czynności matematycznych, rozpoznawanie monet – posługiwanie się nimi w zabawie matematycznej.
Wiosenna diagnoza dojrzałości szkolnej dzieci.
- Zajęcia ruchowe: ćwiczenia poranne i oddechowe, gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami korektywy, zajęcia sportowe, zabawy ruchowe w sali i ogrodzie. Przygotowania do sportowej olimpiady. Zabawy ruchowe: bieżne; Berek, Wyścigi, orientacyjno – porządkowe. Gry i zabawy zręcznościowe: ćwiczenie rzutów do kosza, ćwiczenia w skakaniu ze skakanką, gra w ringo, gra w piłkę.
- Zajęcia umuzykalniające: ćwiczenia rytmiczne, reagowanie na zmianę wysokości dźwięków i tempa w muzyce, ćwiczenie pamięci; nauka piosenek i układów tanecznych, zabawy muzyczno ruchowe, gra na instrumentach
Wydarzenia w kwietniu:
- 3 kwietnia – „Ruch kreatywny” zajęcia w MDK ul. Rokosowska
- 11 kwietnia – „Kopciuszek” – przedstawienie w wykonaniu Rodziców
- 23kwietnia - wycieczka do Planetarium w Centrum Nauki Kopernik
- 26 kwietnia – „Do przedszkola wpadły nutki” – koncert Papaja Kids