Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej - grudzień
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
GRUDZIEŃ 2023 r. GRUPA IV
Główne zadania do realizacji:
- „Bajki terapeutyczne – książki, które pomagają i leczą”
- temat kompleksowy z zakresu edukacji czytelniczej(1.12. – 8.12.)
- Wysłuchamy wybranych tekstów opowiadających o dziecięcych problemach i pomysłach ich rozwiązania z książki Anny Kozłowskiej pt.: „Zaczarowane bajki, które leczą - dla dzieci i dorosłych”, ( Np.: „Smoczyca Mądra, smok Wielki i mały Smoczek” – bajka o tym, jak przezwyciężyć strach, „Szczurek złośnik” – o uczuciu złości. Porozmawiamy o tym, jak mądra bajka może nam pomóc.
- Przygotujemy listy do Mikołaja i wrzucimy je do skrzynki pocztowej ustawionej w szatni. Porozmawiamy o miłym zwyczaju obdarowywania dzieci prezentami. Wysłuchamy legendy o biskupie z Miry.
- Z okazji Mikołajek obejrzymy seans filmowy na dużym ekranie.
- Rozwiążemy zagadki opisujące różne odcienie emocji w oparciu o teksty Anny Edyk pt.” Od złości do radości. Wierszyki o uczuciach”.
- Przygotujemy program artystyczny na świąteczny występ dla rodziców; rozwiniemy pamięć słowną i muzyczną oraz wrażliwość słuchową.
- Porozmawiamy na temat: czy warto pomagać innym oraz, w jaki sposób można okazać życzliwość osobom chorym, starszym i potrzebującym? Wykonamy ozdobne kartki świąteczne dla pensjonariuszy z Domu Pomocy Społecznej przy ul. Dickensa. Weźmiemy też udział w charytatywnym kiermaszu świątecznym.
- Wspólnie udekorujemy choinkę w naszej sali, wykonamy też pierniczki z pachnącego ciasta, wycinając różnorodne kształty z wykorzystaniem foremek. Ozdobimy je lukrem i kolorową posypką.
- Weźmiemy udział w kolejnych zajęciach psychoedukacyjnych z cyklu: Spotkania z kameleonem Leonem ( profilaktyka zachowań agresywnych ).
- „Nadchodzi zima” ( 11.12. – 15.12. )
- Zaobserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie w związku z nadchodzącą zimą. Przypomnimy sobie skąd się bierze śnieg. Wyjaśnimy pojęcie: szron. Poeksperymentujemy ze śniegiem, wodą i lodem. Zbadamy i opiszemy ich właściwości.
- Utrwalimy znajomość zasad bezpiecznych zachowań podczas zabaw na śniegu i lodzie.
- Odpowiemy na pytanie: co to jest temperatura? Poznamy rodzaje i sposób działania termometrów ( zewnętrzny i wewnętrzny ): elektroniczny, klasyczny, rtęciowy, bezdotykowy. Dowiemy się, co oznacza temperatura minusowa i plusowa. Spróbujemy odczytać wartości temperatury. Obejrzymy termofor i sprawdzimy, jak długo utrzymuje ciepło.
- Poznamy różne sposoby ogrzewania mieszkań w okresie zimy. Wzbogacimy słownictwo o: kaloryfer, kominek, piec, kotłownia, ogrzewanie solarne. Dowiemy się, co się do nich wykorzystuje - drewno, węgiel, słońce. Zwrócimy uwagę na ekologiczne sposoby pozyskiwania ciepła. Wyjaśnimy, jak szkodliwy dla środowiska jest dym ze spalania węgla.
- Porozmawiamy na temat przystosowania się zwierząt do warunków atmosferycznych panujących w okresie zimowym - na podstawie zdjęć i filmu edukacyjnego. Dowiemy się także, jak można pomagać zwierzętom leśnym w czasie mrozu. Dowiemy się, co to jest paśnik i lizawka. Zaopiekujemy się ptakami przylatującymi do ogrodu sypiąc ziarno do karmnika.
- Zaprosimy rodziców na zajęcia warsztatowe i wykonamy świąteczne ozdoby.
- „ Radosne święta” – (18.12. – 29.12)
- „Skąd się wzięły święta Bożego Narodzenia?” – wysłuchamy opowieści o Szopce Betlejemskiej i obejrzymy prezentację multimedialną dla dzieci.
- Przybliżymy dzieciom tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia: Wigilia, wspólne kolędowanie, składanie życzeń, dzielenie się opłatkiem. Omówimy rodzaje potraw wigilijnych, odczytamy globalnie ich nazwy. Wykorzystamy do zajęć plansze i obrazki demonstracyjne.
- Będziemy słuchać opowieści i wierszy o tematyce bożonarodzeniowej oraz oglądać ilustracje i wypowiadać się na temat ich treści, zwrócimy uwagę na poprawność stylistyczną. Wzbogacimy zasób słownictwa.
- Zadbamy o świąteczny nastrój i rozwiniemy kreatywność wykonując dekoracje i ozdoby oraz okolicznościowe prace plastyczne.
- Wspólnie z dziećmi z grupy III wystąpimy w przedstawieniu bożonarodzeniowym a następnie zasiądziemy w sali do uroczystej Wigilii z naszymi rodzicami.
- Będziemy układać i opowiadać historyjki obrazkowe stosując określenia następstw czasowych: najpierw, potem. Poćwiczymy poprawne konstruowanie zdań podczas dłuższych wypowiedzi.
- „Jak minęły święta?” – opowiemy o rodzinnych spotkaniach przy świątecznym stole, podzielimy się wrażeniami ( tradycje rodzinne, potrawy, prezenty itp. ).
Przygotowanie do czytania i pisania: będziemy doskonalić analizę i syntezę głoskową, poćwiczymy samodzielne odczytywanie krótkich wyrazów. Poznamy litery drukowane i pisane: U, u, K, k, Y, y.
Popracujemy nad sprawnością grafomotoryczną wykonując m.in. ćwiczenia w kartach pracy.
Kompetencje matematyczne: podczas zabaw w kodowanie poćwiczymy logiczne myślenie, będziemy operować pojęciami: pion i poziom. Poznamy cyfry: 4 i 5.
- Zadbamy o naszą sprawność fizyczną i koordynację ruchową podczas ćwiczeń porannych, zabaw ruchowych, gimnastyki ogólnorozwojowej z elementami korektywy oraz zajęć sportowych prowadzonych przez instruktora MOS. Jeśli warunki będą sprzyjać, pobawimy się na śniegu ( lepienie kul śnieżnych, rzuty śnieżkami, jazda na sankach ).
- Podczas zajęć umuzykalniających nauczymy się piosenek, pastorałek i kolęd oraz układów choreograficznych na występ.
Ponadto w grudniu:
- 12 grudnia, godz. 9.30 - spotkanie z Mikołajem i teatrzyk
- 19 grudnia, godz. 16 - występy dzieci i uroczysta Wigilia z udziałem rodziców