Marzec plan dydaktyczno-wychowawczy
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
MARZEC 2023 r. GRUPA III
Główne zadania do realizacji:
- „Mali ekolodzy” (Temat kompleksowy z zakresu edukacji przyrodniczo – ekologicznej: segregacja odpadów) ( 1.03. – 10.03.)
- Poznamy znaczenie słowa ekolog(specjalista w dziedzinie ochrony przyrody, osoba która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady).
- Wykonamy ludziki z papierowych rolek ( W ramach tematu „Pomyśl zanim wyrzucisz”).
- Dowiemy się, co daje nam segregowanie śmieci i przypomnimy sobie pojęcie „recykling” (proces ponownego wykorzystania odpadów, wykonywanie nowych rzeczy ze starych – odpady szklane lub metalowe po przerobieniu znów będą szkłem lub metalem).
- Będziemy dopasowywać odpady do pojemników w odpowiednich kolorach: niebieski - papier, żółty - plastik i metal, zielony- szkło i zakopiemy w przedszkolnym ogrodzie odpady biodegradowalne (skórki od banana i ogryzki po jabłkach).
- „Już niedługo wiosna” ( 13.03. – 24.03. )
- Podczas pobytu w ogrodzie i spacerów wokół przedszkola poobserwujemy otoczenie przyrodnicze, zwrócimy też uwagę na warunki pogodowe panujące w marcu. Poznamy znaczenie pojęcia: przedwiośnieoraz przysłowia: W marcu, jak w garncu. Posłuchamy piosenki „Żartowniś marzec”.
- Będziemy odczytywać pogodę zapisaną w postaci umownych znaków i na podstawie zebranych informacji nauczymy się dokonywać wyboru odpowiedniej odzieży na spacer.
- Porozmawiamy o wędrówce słońca po niebie. Utrwalimy nazwy pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór. Spróbujemy określić położenie słońca na niebie i wiązać je z porą dnia.
- Dowiemy się, jakie są pierwsze zwiastuny wiosny w przyrodzie i jakie zmiany zachodzą w życiu wybranych zwierząt: pączki na gałęziach drzew, przyloty ptaków (bociany, żurawie, skowronki…), przebudzenia zwierząt ( niedźwiedzie, borsuki, jeże ), dłuższe dni, pierwsze wiosenne kwiaty ( przebiśniegi, krokusy, przylaszczki, forsycje…), zróżnicowane warunki pogodowe. Wzbogacimy nasze słownictwo. Obejrzymy film „Oznaki wiosny” ( EduKredka). Poszukamy oznak wiosny w najbliższym otoczeniu.
- Zadbamy o naszą sprawność i zdrowie uczestnicząc w ćw.porannych, gimnastycznych i zabawach ruchowych.
- Utrwalimy nazwy 4 pór roku, pamiętając o regularności w ich występowaniu. Pożegnamy zimę i powitamy wiosnę, omówimy ludowy zwyczaj topienia Marzanny. Wykonamy jej kukiełkę. ( Inscenizacja wiersza A. Widzowskiej pt.”Pożegnanie Marzanny” ).
- Poćwiczymy analizę i syntezę sylabową wyrazów, wysłuchiwanie głoski na początku i końcu wyrazu. ( Chętne dzieci zapoznamy z obrazem graficznym wybranych liter).
- „Nie jesteśmy sami w kosmosie”. ( 27.03. – 31.03. )
- Będziemy poznawać obiekty występujące w kosmosie: gwiazdy i planety. Poznamy nazwy gwiazd i planet wchodzących w skład Układu Słonecznego.
- Poznamy bliżej sylwetkę wielkiego, polskiego astronoma – Mikołaja Kopernika.
- Wykonamy lunetki z rolek po ręcznikach papierowych.
- Poznamy nazwy wybranych gwiazdozbiorów: Wielka Niedźwiedzica, Mała Niedźwiedzica, Orion.
- W ramach edukacji zdrowotnej: Zdrowe i racjonalne odżywianie: przypomnimy sobie znaczenie witamin dla zdrowia człowieka. Będziemy rozpoznawać i nazywać produkty żywnościowe bogate w witaminy ( warzywa, owoce, ryby, jajka…). Poszerzymy wiedzę na temat źródła witamin: A, B, C, D w oparciu o inscenizację tekstu wiersza S. Karaszewskiego pt.: „Witaminowe abecadło”.
- Podczas zajęć i zabaw matematycznych będziemy doskonalić umiejętność liczenia i porównywania liczebności zbiorów stosując liczebniki porządkowe i główne. (Będziemy rozwijać zainteresowanie dz. zapisem graficznym cyfr.)
- Będziemy kontynuować cykl zajęć psychoedukacyjnych: „Spotkania z Leonem”.
- Zadbamy o naszą sprawność i zdrowie uczestnicząc w ćw. porannych, gimnastycznych i zabawach ruchowych.
- Przygotujemy z chłopcami niespodziankę dla wszystkich Pań w przedszkolu na dzień 8 marca.