Maj - plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
MAJ 2023 r. GRUPA III
Główne zadania do realizacji:
1. „Moja ojczyzna, moje miasto, moje miejsce na ziemi” ( 02.05. – 12.05. )
Porozmawiamy na temat: co to znaczy być Polakiem? Wyjaśnimy pojęcia: ojczyzna, narodowość, Europejczyk. Utrwalimy znajomość symboli i barw narodowych: godło, flaga, hymn. Przypomnimy sobie fragment Mazurka Dąbrowskiego. Poznamy tradycje związane z obchodami świąt państwowych - obejrzymy film edukacyjny: Święta majowe.
Podczas zajęć z mapą fizyczną Polski odnajdziemy jej granice i poznamy naszych sąsiadów. Wskażemy Warszawę oraz poszukamy innych dużych miast ( Kraków, Gdańsk, Toruń ). Odnajdziemy na mapie mniejsze miasta i miejscowości, posłuchamy ich nazw.
Porozmawiamy na temat cech charakterystycznych dużych miast, małych miasteczek i wsi, zastanowimy się nad zaletami życia w nich ( np. teatry, muzea, kontakt z przyrodą, obcowanie ze zwierzętami, czyste powietrze ). Poszukamy różnic między obrazkami.
Poznamy charakterystyczne miejsca w naszej stolicy, wybrane zabytki, ważne instytucje oraz parki: Stare Miasto, pomnik Chopina, Pałac Kultury i Nauki, Pałac Prezydencki, Stadion Narodowy, Łazienki Królewskie.
Obejrzymy zdjęcia herbu Warszawy i pomników Syrenki. Zwrócimy uwagę na żółto – czerwone barwy naszego miasta i poszukamy ich wokół nas.
Wybierzemy się na spacer po najbliższej okolicy, dowiemy się, że Warszawa dzieli się na dzielnice i przedszkole znajduje się w dzielnicy Ochota. Poobserwujemy budynki: sklepy, poczta, kościół, Pomnik ku czci Dobrego Maharadży. Poznamy nazwy pobliskich ulic, zwrócimy uwagę na oznaczenia budynków i ulic oraz kolory miejskich autobusów. W parku zaobserwujemy bujną zieleń, rozpoznamy i nazwiemy wybrane gatunki drzew i kwiatów: kasztanowiec, klon, tulipany…
Utrwalimy znajomość naszych adresów zamieszkania.
Rozwiniemy nasze kompetencje matematyczne porównując masę różnych przedmiotów: na oko i za pomocą wagi.
2. „Zmiany klimatu” - temat kompleksowy z zakresu edukacji przyrodniczo – ekologicznej (15.05. – 19.05)
Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: co to jest klimat?, określimy aktualne warunki pogodowe w naszym kraju. Dowiemy się o różnicach klimatycznych w różnych rejonach ziemi.
Wzbogacimy naszą wiedzę i słownictwo - dowiemy się, co to jest atmosfera, dwutlenek węgla oraz efekt cieplarniany – na podstawie prezentacji filmu edukacyjnego dla dzieci.
Porozmawiamy o zmianach klimatu, od czego zależą. Spróbujemy zrozumieć zależności między działaniami ludzi a ich skutkami dla środowiska. Poznamy przyczyny ocieplenia klimatu, np.: dymiące kominy fabryk, spaliny samochodowe, wycinanie lasów.
Wspólnie się zastanowimy, co ludzie mogą zrobić, aby zadbać o naszą planetę: jeździć rowerem, gasić światło, oszczędzać wodę, recykling itp.
3. „Rodzinna majówka” (22.05. – 31.05)
Będziemy rozpoznawać łąkową roślinność: kwiaty (stokrotka, mak, chaber), zioła (babka lancetowata, dziurawiec pospolity, babka lancetowata) i zwierzęta zamieszkujące łąkę (żaba, motyl, bocian, pasikonik)
Poznamy znaczenie barw ochronnych w życiu zwierząt i poszukamy symetrii w przyrodzie.
Wykonamy kwiaty z niepotrzebnych płyt CD. (W ramach realizacji tematu kompleksowego „Pomyśl zanim wyrzucisz”).
Spróbujemy oddać nastrój utworu muzycznego w pracy plastycznej.
Zajmiemy się uprawą mięty w doniczce i przygotujemy z niej orzeźwiający napój. ( W ramach realizacji tematu „Zdrowe i racjonalne odżywianie).
Skupimy uwagę na ważnej roli rodziców w życiu dziecka. Porozmawiamy o tym, w jaki sposób dzieci mogą pomagać w prostych pracach domowych.
Będziemy opowiadać o ulubionych zajęciach poszczególnych członków rodziny z rodzicami w domu i poza nim.
Będziemy formułować zdania, tworzyć zdrobnienia i dobierać określenia przymiotnikowe potrzebne do opisania mamy i taty.
Zorganizujemy uroczystość z okazji Dnia Mamy i Dnia Taty, na której Rodzice otrzymają przygotowane wcześniej prezenty – niespodzianki.
- 8 maja obejrzymy w przedszkolu przedstawienie pt.: „ Wyprawa w nieznane” – teatrzyk Koliberek
- 12 maja odwiedzimy bibliotekę „Białobrzeską” i weźmiemy udział w zajęciach na temat baśni i bajek.
- Weźmiemy udział w akcji: „Rowerowy maj”.
- Zadbamy o naszą sprawność fizyczną i koordynację ruchową podczas ćwiczeń porannych, gimnastycznych oraz zabaw ruchowych.