Maj - plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Justyna Węgorek, Weronika Bocianowska
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Grupa IV MAJ
Główne zadania do realizacji
- Baśnie, bajki, legendy... (2.05 – 12.05.2023)
- Rozmowa kierowana w oparciu o opowiadanie Leśna wyprawa – Joanny M. Chmielewskiej. Poznanie różnych źródeł zdobywania wiedzy, rozmowa o książkach. Wprowadzenie pojęć – księgarnia, antykwariat.
- Jak powstaje książka – film edukacyjny. Oglądanie różnych rodzajów książek – dla dzieci, dla dorosłych, komiksów, książki kucharskiej. Wprowadzenie pojęcia: pisarz, ilustrator, introligator.
- Papier czerpany – samodzielne stworzenie papieru.
- Kwiat paproci – różnicowanie prawdy i fikcji w tekstach literackich w oparciu o tekst legendy. Ułożenie historyjki obrazkowej. Próby przedstawienia treści legendy przez dzieci z wykorzystaniem kukiełek.
- Rozwiązywanie zagadek na temat ulubionych baśniowych postaci, dopasowanie postaci do odpowiedniego tytułu. Doskonalenie umiejętności czytania.
- Utrwalenie cyfry 0, porządkowanie zbiorów (coraz więcej, coraz mniej). Pisanie cyfry po śladzie, kropkach, samodzielnie.
- Układanie działań matematycznych w oparciu o wiersz B. Gawrońskiej W bibliotece. Układanie zadań tekstowych do podanego równania.
- Poznanie litery drukowanej i pisanej: Ł,ł. Analiza i synteza słuchowa, czytanie wyrazów z poznanych liter.
- Przed śniadaniem wykonanie zestawu ćwiczeń porannych.
- Udział w gimnastyce ogólnorozwojowej.
- W ogrodzie przedszkolnym obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, rysowanie kredą, gra w klasy.
- Wyjście do biblioteki
- Wyjście do teatru
- Różnorodne środki transportu (15 – 19.05.2023)
- Na lotnisku – rozmowy kierowane w oparciu o ilustrację. Wzbogacenie słownika o pojęcia: stewardessa, kokpit. Oglądanie albumów z różnymi środkami transportu lotniczego.
- Na dworcu – wysłuchanie wiersza J. Tuwima Rozmowa kierowana w oparciu o albumy i encyklopedie. Wykonanie pociągu towarowego z różnorodnych pudełek.
- W porcie – rozmowa kierowana w oparciu o ilustrację. Burza mózgów – dlaczego statek nie tonie? Wykonanie doświadczeń z wodą i z plastikowymi butelkami i korkami.
- Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania z wykorzystaniem liczmanów lub w pamięci (w zależności od możliwości). Zapisanie wykonanych działań za pomocą cyfr i znaków +,-,=.
- Poznanie litery H, h.. Analiza i synteza słuchowa oraz wzrokowa. Wyodrębnianie głoski w nagłosie i wygłosie. Czytanie sylab i wyrazów.
- W ramach edukacji zdrowotnej sadzenie cebuli. Obserwacja co wyrośnie. Szczypiorek będzie dodatkiem do codziennych śniadań.
- Utrwalenie piosenek i wierszy przygotowywanych na zakończenie roku.
- Przed śniadaniem wykonanie zestawu ćwiczeń porannych. Poznanie nowych zabaw ruchowych z wykorzystaniem piłki.
- Kontynuacja przygotowań do Olimpiady Przedszkolaków.
- Moja Rodzina (22.05. – 2.06.2023)
- Wprowadzenie pojęcia rodzina rozumianego jako wartość. Wysłuchanie opowiadania Przybij piątkę! Joanny M. Chmielewskiej.
- Oglądanie przyniesionych z domu zdjęć rodzinnych. Opowiadanie o członkach rodziny – imiona, wiek, zainteresowania, co dzieci lubią z nimi robić. Zainteresowanie przeszłością swojej rodziny. Próby ułożenia imion z rozsypanych liter.
- Tajemnicza mama – wysłuchanie opowiadania Miry Jaworczakowej. Wymienienie zawodów wykonywanych przez mamy, dopasowanie narzędzia do zawodu. Zabawy słowem – tworzenie formy męskiej i żeńskiej od nazw zawodów, próby rozszyfrowania nieznanych zawodów. Układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej.
- Dzień dziecka – nauka piosenki M. Jeżowskiej Wszystkie dzieci nasze są. Zabawy z rytmem – granie na instrumentach perkusyjnych. Rozmowa o prawach i obowiązkach dzieci.
- Wprowadzenie liczby 10. Kształtowanie sprawności w dodawaniu i odejmowaniu oraz zapisywaniu czynności matematycznych za pomocą cyfr i znaków.
- Zapoznanie z wyglądem, nominałem i wartością pieniędzy. Wykonanie papierowych banknotów i monet. Zabawy w sklep. Odliczanie odpowiedniej kwoty. Używanie zwrotów grzecznościowych.
- Utrwalenie poznanych liter, doskonalenie umiejętności czytania oraz pisania w liniaturze. Ćwiczenia grafomotoryczne.
- Udział w zajęciach z gimnastyki ogólnorozwojowej.
- Udział w Olimpiadzie Przedszkolaków
- W ogrodzie – rysowanie kredą, zabawy sensoryczne w piaskownicy, obserwacja przyrody za pomocą szkła powiększającego.