kwiecień - plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Grupa IV MARZEC
Główne zadania do realizacji
1. Wielkanoc (03.04-14.04.2023)
Spotkamy się z Kolegami i Koleżankami ze Szkoły Specjalnej na wspólnych świątecznych zajęciach – będziemy tańczyć, bawić się i wykonamy grupową pracę plastyczną.
Zupa nic – będziemy rozmawiać o tradycji na podstawie opowiadania J. Chmielewskiej. Zwrócimy uwagę na to, jak prawidłowo nakrywa się do stołu. Wymienimy się ulubionymi potrawami ze świątecznego stołu.
Własnoręcznie wykonamy świąteczne mazurki.
Wielkanoc w naszym regionie – na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń dzieci porozmawiamy o różnicach i podobieństwach w sposobach spędzania Świąt Wielkanocnych w zależności od regionu Polski.
Świąteczne porządki – będziemy doskonalić nasze umiejętności matematyczne – mierzyć dywan, rozwiązywać zagadki geometryczne i kodować. Zapoznamy się także z nominałami banknotów i monet. Będziemy bawić się w stragan ze świątecznymi pysznościami.
Niespodzianki w koszyczku – na podstawie zabawy sensorycznej będziemy rozmawiali o symbolice Świąt Wielkanocnych – koszyczku, święcące, palmie, baranku. Nauczymy się także piosenki „Święta Wielkanocne”.
Wykonamy także świąteczną pracę plastyczną – kurę z wykorzystaniem syntetycznych piór. Nauczymy się także składać zajączka metodą orgiami.
Będziemy przeprowadzać eksperymenty z wykorzystaniem jajek – zbadamy ich skorupkę i jak dużo może wytrzymać. Zatopimy je także w occie, by zobaczyć, co się stanie. Nauczymy się wyciągać wnioski z doświadczeń.
Na podstawie opowiadania U. Kamińskiej „Bazie i palma” – porozmawiamy o emocjach. Poznamy także historię palm wielkanocnych oraz wykonamy wspólną grupową palmę.
Śmigus-dyngus – obejrzymy sobie film wyjaśniający tę tradycję w Lany Poniedziałek.
Poznamy zwyczaje Wielkanocne w innych krajach.
Poznamy litery drukowane i pisane: R, r; G, g;. Będziemy dokonywać analizy i syntezy słuchowej oraz czytać wyrazy z poznanych liter.
Będziemy doskonalić analizę i syntezę głoskową. Wysłuchiwać poznane głoski w nagłosie i wygłosie.
Będziemy rozwijać sprawność grafomotoryczną poprzez wykonywanie różnorodnych ćwiczeń w kartach pracy.
Będziemy rozwijać umiejętność dzielenia się zabawkami, rozwiązywania konfliktów oraz uzyskiwania kompromisu.
Przed śniadaniem wykonamy zestaw ćwiczeń porannych nr 15 – rozwiniemy szybkość, zwinność i sprawność.
W ogrodzie przedszkolnym będziemy bawić się w zabawy bieżne, na sprzętach.
2. Zmiany klimatu – temat kompleksowy z zakresu edukacji przyrodniczo‑ekologicznej (17 – 21.04.2023)
Za pomocą metod aktywizujących zastanowimy się wspólnie nad zmianami klimatu – co to jest, co do tego prowadzi i czy mamy na to jakikolwiek wpływ.
Prognoza pogody – wspólnie porozmawiamy o tym, jaką pogodę najbardziej lubimy oraz co mogłoby się stać, gdyby ciągle padał tylko deszcz lub nieustannie świeciło mocne słońce – oraz o naszym wpływie na zmiany klimatu.
Obejrzymy także film Uniwersytetu Dzieci „Dlaczego na Ziemi jest coraz cieplej?
Zmiany klimatu a fauna i flora – porozmawiamy na podstawie raportu WWF o zagrożonych gatunkach.
Zmiany klimatu w Polsce? Czy nas też dotyczą? – porozmawiamy o tym na podstawie filmu.
Wykonamy także pracę plastyczną z odpadów.
Będziemy także doskonalić czytanie.
Przed śniadaniem wykonamy zestaw ćwiczeń porannych.
3. Z kulturą za pan brat (24 – 28.04.2023)
W oparciu o opowiadanie „Kornelia i Stefan” J.M.Chmielewskiej porozmawiamy o tym, czym jest szacunek.
Wspólnie zastanowimy się także, kto to jest artysta i w jakich dziedzinach możemy go znaleźć.
Wielcy malarze – poznamy wybranych malarzy i ich dzieła. Spróbujemy także odtworzyć wybrane.
Poznamy litery drukowane i pisane: F, f;. Będziemy dokonywać analizy i syntezy słuchowej oraz czytać wyrazy z poznanych liter.
Na podstawie opowiadania B.Gawrońskiej „Wiosenna wystawa”porozmawiamy na temat właściwego zachowania w obiektach użyteczności publicznej.
Instrumenty w orkiestrze – zapoznamy się z niektórymi instrumentami, porozmawiamy o różnych rodzajach koncertów i jak można okazać nasze uznanie wykonawcom.
Weźmiemy udział w zajęciach z gimnastyki ogólnorozwojowej – będziemy usprawniać dużą motorykę oraz koordynację ruchową.
Poznamy także znak matematyczny „-”.