kwiecień - plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Przedszkole Integracyjne nr 404 Ewa Kuran, Sylwia Zienkiewicz
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
KWIECIEŃ 2023 r. GRUPA III
Główne zadania do realizacji:
1. „Wielkanoc” ( 03.04. – 11.04. )
Poszerzymy wiedzę na temat tradycji i obrzędów wielkanocnych, omówimy świąteczne symbole t. j.: palma, baranek, pisanki (ogólna, zwyczajowa nazwa), koszyk ze święconką…
Obejrzymy film edukacyjny: Ola i Wielkanoc dla dzieci. Tradycje wielkanocne.
Wzbogacimy zasób słownictwa, poznając różne nazwy świątecznych jajek w zależności od techniki zdobienia: drapanki, kraszanki, pisanki, oklejanki i nalepianki. Dowiemy się, że jaja można barwić na wiele sposobów wykorzystując naturalne rośliny, np. : cebulę, buraka, orzech włoski. Sprawdzimy to w działaniach praktycznych. Wykonamy kilka doświadczeń z wykorzystaniem jaj.
Wyjaśnimy dzieciom znaczenie powiedzeń i przysłów związanych z jajkami (np. Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci, Jajko mądrzejsze od kury ).
Poćwiczymy umiejętność wypowiedzi oraz wzbogacimy słownictwo pracując przy ilustracjach, historyjkach obrazkowych, kartkach świątecznych oraz tekstach literackich.
Rozwijać będziemy naszą sprawność grafomotoryczną oraz kreatywność w różnorodnych działaniach plastyczno – technicznych o tematyce świątecznej.
Będziemy nazywać barwy pochodne: pomarańczowa, zielona i fioletowa, które uzyskamy mieszając farby w barwach podstawowych: czerwona, żółta, niebieska. Pomalujemy nimi szablony pisanek.
Przygotujemy w sali świąteczny stół z koszyczkiem, wykorzystując dostępne materiały i własnoręcznie wykonane dekoracje i kwiaty. Podsumujemy zdobyte wiadomości. Złożymy sobie świąteczne życzenia.
2. „ Wiosna na wsi” (12.04 – 21.04)
Wzbogacimy wiedzę na temat zwierząt hodowanych na wsi: koni, krów, owiec, gęsi
i kur. Utrwalimy ich wygląd rozwijając umiejętność używania przymiotników oraz przypomnimy sobie nazwy dorosłych zwierząt i ich młodych. Będziemy nazywać ich domy oraz rodzaj spożywanego przez nie pokarmu.
Poznamy znaczenie zwierząt hodowlanych w życiu człowieka. Będziemy podawać przykłady wykorzystania jajek, mleka, piór, włosia końskiego, wełny.
Odegramy scenki z użyciem sylwet zwierząt podczas zabaw teatralnych. Wykonamy samodzielnie papierowe paluszkowe kukiełki.
Będziemy rozwiązywać proste zadania matematyczne i utrwalimy nazwy liczebników.
3. „Różne źródła energii” - temat kompleksowy z zakresu edukacji przyrodniczo – ekologicznej
(24.04. – 28.04)
Dowiemy się, skąd pochodzi prąd w gniazdkach elektrycznych. Obejrzymy i omówimy film edukacyjny wyjaśniający, w jaki sposób prąd powstaje w elektrowni i jak jest przesyłany przewodami do budynków.
Utrwalimy zasady bezpieczeństwa w obchodzeniu się z prądem: z urządzeń elektrycznych dzieci korzystają w obecności dorosłych, poznamy znak ostrzegawczy zamieszczany na ulicznych urządzeniach elektrycznych oznaczający zakaz ich dotykania i zabawy w pobliżu.
Poznamy różne źródła energii elektrycznej: wiatr, woda, słońce, węgiel. Omówimy korzyści płynące dla naszej planety z wykorzystania źródeł odnawialnych.
Wykonamy w zespołach pracę plastyczną „W kręgu światła” (malowanie farbami, „odbijanka”)
- 5.04. obejrzymy teatrzyk pt.: „Na wozie”, który przybliży nam tematykę symboli wielkanocnych (Falko Show).
- Przygotujemy wielkanocne pisanki na wystawę w przedszkolu oraz weźmiemy udział w konkursie „Ekozabawka”.
- W ramach edukacji zdrowotnej: Zdrowe i racjonalne odżywianie: zaprosimy mamę naszego dziecka do udziału w wiosennych zajęciach kulinarnych.
- W ramach tematyki: Pomyśl, zanim wyrzucisz wykonamy m.in. zające i kurczaki z papierowych torebek i tacek.
- Będziemy kontynuować cykl zajęć psychoedukacyjnych: „Spotkania z Leonem”.
- W ogrodzie przedszkolnym poszukamy jajek ukrytych przez wielkanocnego zająca.