Program pracy

 

Podmiotem naszej działalności są dzieci, ponieważ to ONE tworzą przyszłe społeczeństwo naszej ojczyzny. Aby wychować i wykształcić je jak najlepiej staramy się tak opracowywać plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, aby realizacja ich przynosiła jak najlepsze efekty.

 

Praca z dziećmi w naszym przedszkolu realizowana jest na podstawie:

• Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego MEN
• Programie Wychowania Przedszkolnego „W kręgu zabawy”
• Programie Wychowania Przedszkolnego „Od przedszkola do pierwszaka”
• Rocznym Planie Pracy opracowanym przez Dyrektora Przedszkola i Radę Pedagogiczną
• Programie „Dziecięca matematyka”
• Programie edukacji ekologicznej m.st.Warszawy
• Miesięcznych Planach Pracy przygotowywanych dla poszczególnych grup przez nauczycieli

 


 

ROCZNA TEMATYKA KOMPLEKSOWA DO REALIZACJI W PRZEDSZKOLU INTEGRACYJNYM NR 404 W ROKU SZKOLNYM 2018/2019:

 

KONTYNENTY

Zadania poznawcze w zakresie wiadomości i umiejętności
Poznanie pojęć: Ziemia, kula, półkula, bieguny ,równik, oceany ,Słońce, Księżyc. Kontynenty: Europa. Azja, Afryka, Ameryka Południowa, Ameryka Północna, Australia. Góry, rzeki, jeziora inne wybrane elementy geograficzne, popularne turystyczne miejsca i budowle. Polskie wydarzenia historyczne związane z danym kontynentem, elementy przyrody – zwierzęta, rośliny, wodospady, wulkany, klimat, ludność. Literatura, muzyka, sztuka, tańce.

  • Ziemia, planeta ludzi. Kształt Ziemi, pojęcia kula, półkula, ruch obrotowy Ziemi, bieguny. Znaczenie Słońca i Księżyca dla funkcjonowania Ziemi.
  • Europa – kontynent, na którym mieszkamy: popularne turystycznie miejsca i budowle, najdłuższe rzeki : Wołga, Dunaj, góry: Alpy. Pireneje, zwierzęta: żubr, niedźwiedź, rosomak. Wulkan Wezuwiusz
  • Azja – największy kontynent , największe w Azji: góry Himalaje, największy szczyt Mount Everest, największa rzeka Jangcy, najludniejsze państwo Chiny, najludniejsze miasto Tokio. Zwierzęta i budowle: tygrys, panda, słoń, Wielki mur chiński
  • Grenlandia – największa wyspa na świecie niebędąca kontynentem. Charakterystyczne zwierzęta: renifery, piżmowoły arktyczne, lemingi, niedźwiedzie polarne, lisy polarne, wilki polarne, zające polarne, gronostaje. Morze w pobliżu wyspy zamieszkują duże ssaki morskie, m.in. wale grenlandzkie, białuchy, morsy oraz kilka gatunków fok.
  • Ameryka Północna – kontynent z przewagą gór i wyżyn, góry Kordyliery teren aktywny tektonicznie (wulkanizm, trzęsienia ziemi). Park Narodowy Yellowstone. Wielki Kanion Kolorado – spektakularny cud natury na naszej planecie. Platforma widokowa Skywalk – szklany pomost nad zachodnią częścią Wielkiego Kanionu. 
  • Ameryka Południowa – najwyższy wodospad świata – Salto del Angel w Wenezueli, Amazonka – rzeka o największym średnim przepływie, najdłuższy łańcuch górski – Andy, największy las deszczowy – Amazonia, najwyżej położone jezioro – jezioro Titicaca. Ssaki: jaguary, pumy, liczne gat. małp, mrówkojady, tapiry, lamy, pancerniki, kapibary, nietoperze wampiry; gady m.in. anakondy i grzechotniki, kajmany, ryby – piranie, ptaki kondory, papugi, kolibry, tukany.
  • Australia –  Kontynent skrajności – dzika fascynująca przyroda i wielkie, nowoczesne metropolie takie, jak Sydney czy Melbourne. Kraina Kangurów. Zwierzęta: krokodyle, kangury, niedźwiadki koala, dziobaki i kolczatki, ptaki: emu , kiwi. Góra Kościuszki – najwyższy szczyt lądowej części, góra została odkryta, zdobyta i nazwana przez Pawła Edmunda Strzeleckiego w czasie jego historycznej wyprawy.
  • Afryka – najbiedniejszy kontynent na kuli ziemskiej, dotknięty wieloma plagami: chorobami, głodem. Kontynent bardzo bogaty w najrozmaitsze tradycje kulturowe, zamieszkany przez bardzo zróżnicowane grupy etniczne, wyznające różne religie. Park Narodowy Serengeti, Wodospad Wiktorii (Zimbabwe, Zambia), Kilimandżaro (Tanzania), piramidy w Gizie (Egipt), Aleja Baobabów (Madagaskar).

 

Temat kompleksowy KONTYNENTY będzie realizowany w połączeniu z programem własnym W KRĘGU SZTUKI.

 

„W KRĘGU SZTUKI” – realizacja programu autorskiego będzie kontynuowana zgodnie z propozycjami opisanymi w programie plastycznym. W ramach programu nauczyciele realizują 6 wybranych tematów kompleksowych w ciągu roku szkolnego. W trakcie realizacji nauczyciele organizują urozmaiconą działalność dzieci:

• obserwacje i pokazy – w tym: obrazy, rzeźby, albumy, zdjęcia, obcowanie z dziełami sztuki w muzeach galeriach i na wystawach;
• udostępnianie dzieciom sztuki plastycznej – oglądanie reprodukcji, prezentacje multimedialne, wystawy prac dziecięcych;
• spotkania z artystami;
• zachęcanie i inspirowanie dzieci do spontanicznej działalności plastycznej;
• swobodne wypowiadanie się na temat dzieł sztuki i własnej twórczości;
• bogacenie doznań artystycznych i pozytywnych przeżyć poprzez bezpośredni kontakt z dziełami sztuki;
• kierowanie aktywnością plastyczną dziecka, które ma trudności w samodzielnym tworzeniu własnych prac plastycznych;
• utrwalanie wiadomości dotyczących dzieł sztuki i ich twórców – organizowanie mini konkursów, quizów;
• poznawanie różnorodnych technik plastycznych;
• stosowanie różnorodnych materiałów i narzędzi do prac artystycznych;
• odtwarzanie wybranych dzieł wg wzoru;
• podtrzymywanie u dzieci pozytywnej motywacji do utrwalania nabytych wiadomości i umiejętności.

 

TEMATYKA OKOLICZNOŚCIOWA
realizacja tematów związanych ze świętami, porami roku, zainteresowaniami dzieci i pasjami nauczycieli.

 

Planowane wycieczki i uroczystości w roku szkolnym 2018/19:

PAŹDZIERNIK 2018
wyjście do teatru grupy III i IV

GRUDZIEŃ 2018
Uroczystość świąteczna: występy dzieci, wspólne kolędowanie, poczęstunek w salach 19.12.2018
Spotkanie z  Mikołajem 21.12.2018

STYCZEŃ 2019
Dzień Babci i Dziadka

LUTY 2019
bal karnawałowy

KWIECIEŃ 2019
wyjście do teatru grupy I i II

MAJ 2019 wycieczka dla wszystkich grup

uroczystość zakończenia przedszkola
udział dzieci 6 letnich w olimpiadzie MOS

Inne ważne daty
Koniec zajęć w przedszkolu 28.06.2018